וואדי אל חסה נחל זרד - טיולים ואתגרים

וואדי אל חסה נחל זרד

וואדי אל חסה נחל זרד

 

זהו אחד העמקים הארוכים בירדן באורך של ארבעים קילומטר, ועמק זה אינו מסתפק באהבתו למי המעיינות העולים על 100 מעיינות ומעיינות, השואבים למסלולו מיליוני מטרים מעוקבים, אלא גם לוקח את רוב המים הנאספים בקרקעית ובעמקים בחלק הצפוני של נפת  מען  , במיוחד קא-אל ג'פר.
כאן יש להבהיר שאל-חסה קיבל מספר משמעויות, ביניהן: אל-חאסו, שהוא הקטנה של אל-חסה, שפירושו מעיין המים. עמק זה הוא אחד מעמקי הענק החשובים והגדולים בירדן , במיוחד בגלל מרכיביו ורוחב האגן שלו במשך יותר מ-2000 קמ"ר, וזהו פארק גיאולוגי או פארק גיאולוגי שמתחרה בפארקים הגיאולוגיים העולמיים היפים ביותר כמו הגרנד קניון וקניון גלים באמריקה, ועוד . ניתן לחלק אותו לשלושה חלקים:
1- עמק חסה עליון
2- ואדי אלחסה אמצע
3 ואדי אלחסה תחתית
ואם העמק בחלקו העליון באל-חסה מתנשא לגובה של 825 מטר מעל פני הים, הרי שחלקו המרכזי מתחיל ממפלס של 600 מטר מעל פני הים,
ומשקיף מהגובה על העיירות ראס, אלנעימה. , שאקירה אל-גרביה ושקירה אל-שרקייה,
שהחקלאים השתמשו באגן העליון לחקלאות, והם שתלו יבולים רבים כגון גויאבה וירקות כגון עגבניות, מלפפונים ובצל. בנוסף לעצים נדירים כמו אלבטם,
עצי דקל וערק "מיסוואק" ובעלי חיים שכמעט מניחים כמו נמר, לינקס וצבאים.
העמק מאופיין במעיינות עפרה וברביטה בתפילה, הנובעים מעיירות אלו לכיוון העמק, העובר בנקיקים יפים מלאי מים, מפלים ומעיינות כמו עין אל-ליאון ועין אל-זהיר, ואילו החלק המרכזי. שלו מאופיין במיצרים עם קירות אנכיים חלקים, והעמק נראה בצורת זיגזג עם עיקולים רבים.
העמק זורם ביהירות בחלקו התחתון, והכיסוי הירוק הפך משני צדי העמק בכמויות אדירות ביותר וכמעט לחלוטין, בעקבות שבילי העמק, הממשיך בזרימתו עד שהוא חודר לעיירה גור אל- סאפי, שבסופו נוצרה דלתא חקלאית פורייה שנפרשה עליה משקים נהנים ממימי אלחסה גידולים אלו מייצרים אבטיחים, ועוד זנים רבים, שלאחריהם זורמים עודפי המים לים המלח.
היסטוריה של ואדי אלחסה
העמק היה יעד להתיישבות מתחילת ימי האדם, אך תקופת השיא ההיסטורית הייתה בתקופת ממלכת האדומים, שהפכו את "בסירה" בנפת תפילה לבירתם לפני כארבעת אלפים שנה, וממלכתם הייתה סמוכה. לממלכת  מואב  , שהגיעה לשיאה במאה התשיעית לפני הספירה, וייצגה את ואדי אלחסה הוא הגבול בין ממלכות אדום ומואב, ומוזכר כי הערבים הנבטים עברו את האדומים בממלכתם.
העמק העליון שמתחיל מליבה אל אחסה לכיוון ג'בל אל תנור בצעדה של יותר מחמישה קילומטרים. אולם החקירה המדעית הראתה שזהו הר געש שהתפרץ והתפרץ באזור זה לפני המבול של נח אדוננו עליו השלום, שהוזכר בקוראן הקדוש לפני מיליוני שנים, וליד הר געש זה. יש סכר שנקרא סכר טננור, שנבנה כדי לאחסן 9 מיליון מ"ק בשנת 2003 לספירה, והוא היה שם והוא עובד ביעילות. מראשיתו.
ואדי הוא תופעה ייחודית המכילה את כל המרכיבים הסביבתיים, הגיאולוגיים והארכיאולוגיים, והיא נקשרה לתיעוד ארכיאולוגי גדול כמו טירת אלחסה והביוגרפיה של אלפרווה בן עמר אלג'זמי, השהיד הראשון באיסלאם . הוא נשא מסר מהנביא מוחמד, שאלוהים יברך אותו ויעניק לו שלום, לקיסר הרומי דאז, וסירב לנטוש את האסלאם.
ואדי אלחסה מתחיל מתצורה סלעית עשירה בסלעי פוספט, שהייתה בסיס הכלכלה בירדן. כמו גנייס ושיסט, הם נקראים סלעי מגן או בסיס, וגילם בירדן הוא כמיליארד שנים, והם אבנים שניתן להשתמש בהן בבנייה ובאבני נוי.
משך: 5-6 שעות או כמה שתרצו, עד 24 ק"מ (1.5-2 ימים)
  • טרק של יומיים או שלושה ניתן לעשות עם לינת שטח חוויה בפני עצמה. חברת טיולים ואתגרים מוציאה טיולים פרטיים לטרק הנפלא הזה.
מעמאן: שעתיים

מעקבה כ  3 שעות 

נגישות: קל להגיע מכביש ים המלח, בהמשך רק הליכה
דרגת קושי: בינונית, אבנים חלקלקות, מעט טיפוס, מזג אוויר חם. לא מתאים לילדים מתחת לגיל 5, 

 

טרק יומי לוואדי אל חסה  התחלה לטרק יומי קרוב לים המלח הנקודה השנייה טרק 24 ק"מ מאזור טפילה 

 

 


 

 

 

 

 

 



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו