עין תלם נחל חלילים - טיולים ואתגרים

עין תלם נחל חלילים ואגדת החליל

 

מיקום: הרי ירושלים

עונות מומלצות:סתיו חורף אביב

משך המסלול:4 שעות לפחות הלוך חזור

מתאים ל:משפחות, קבוצות, מטיילים

דרגת קושי: בינוני

סגנון: הלוך- חזור (לא מעגלי)

מפה:סימון שבילים 9 – מבואות ירושלים

החליל

מילים: לאה גולדברג

החליל

הוא פשוט ועדין,

וקולו כמו

קול של הלב.

החליל,

כשכשוך הפלגים,

כמו שיר ילדים.

כמשק הרוחות

בפרדס מלבלב

החליל, החליל.

תארו לכם נחל קסום ומיוחד ,עם חורש פרוע ,הכל ירוק מסביב,צלילי רוח חרישית אשר נכנסת אל תוך מעמקי הנפש ,ואדי עמוק, מעניין ,מרתק ,מלא במערות מיסתוריות ואם זה לא מספיק לכם אז מערכת מעיינות מחכה בסוף מסלול …….פשוט לבוא עם החברים ולהביא גיטרה ,להעמיד גזיה עם תה עלים שמבעבע ללא הפסקה.כן אין מקום יותר טוב מאשר נחל חלילים ומעיינות תלם ,כמה שעות של אתנחתא מהלחץ היום יומי.יופי של מקום קרוב אבל גם רחוק.

נחל חלילים הוא מסלול נעים וקל. השביל המסומן בירוק בו נצעד ,מתחיל כ-100 מטרים ממזרח לכיכר חלילים., התחלת המסלול בקרבת בית הספר "השלום",שם פונה השביל ויורד אל הנחל.אנו  נפגוש גם בשילוט הסבר של רשות הטבע והגנים לגבי הסביבה בה אנו מטיילים היום.

נחל חלילים הוא נחל אכזב מצוקי שאורכו כקילומטר וחצי, היורד משוליה הצפוניים של מבשרת ציון מזרחה אל נחל שורק, העובר בעמק הארזים.

שמו של נחל חלילים נובע מהמערות החלולות שעל גדותיו, ייתכן גם, כי העמודונים בפתחיהן הדומים בצורתם לחלילים תרמו לשמו האוטנטי.

במצוק הדרומי התפתחה מערת המסה קרסטית אופקית ארוכה למדי. על פי מבנה המערה, חללים אלו הלכו וגדלו בתהליך ההמסה עד שהמחיצות שבין החללים נעלמו. בתהליך זה נוצר חלל ארוך אליו מחוברים חללים קטנים יותר. העמודים במערה שצורתם דומה לחליל הם שרידי המחיצות, ועתה הם עומדים זקופים כעמודי תמך. אורך המערה הדרומית הוא כ-40 מטר וגובהה כ-מטר וחצי. מומלץ להיכנס ולהביט במערכת המרשימה של חללים בגדה הצפונית מצויה מערכת נוספת של מערות המסה.כשנשב במערה וננוח בכיף נוכל לספר אגדה עתיקה על נחל חלילים:

אגדה

אגדת נחל חלילים

נפוצות מספר גרסאות לאגדה מקומית בנוגע למקור שמו של הנחל.

בכפר הערבי קאלוניה מעל נחל חלילים, חי אדם עשיר מאד – מוכתר הכפר – ולו בת יפה אחת. בהגיעה לגיל 12 הוחלט לחתן אותה. כמבחן לחתן המיועד הוחלט לבדוק מי מבין המחזרים יכול לרעות עדר של עיזים, וכך יצאו הכרוזים לכל הכפרים בסביבה להודיע על המבחן. במורד נחל חלילים גרו רועה הצאן ובנו שהתייתם מאמו בגיל צעיר. הרועה הצעיר הלך להציע עצמו כחתן ולקח עמו חליל רועים עשוי עץ זית עתיק, חליל קסמים אשר מנגן מנגינה הגורמת לעיזים לצעוד אחר המחלל עד לדיר.

מוכתר הכפר לא התלהב מהמחזר העני אך גם לא האמין כי יוכל לרעות את העיזים והסכים להעמידו במבחן. יצא הרועה הצעיר עם עדר העיזים הפרועות ומיד הן ברחו לכל עבר, אבל הרועה לא נבהל. לפנות ערב, הוא הוציא את חלילו וניגן. בני הצאן חזרו מיד והוא הוביל אותן אל הדיר בכפר. למחרת היום יצא שוב הרועה לאחו אך הפעם גילה כי חליל הקסמים נעלם או שמישהו גנב אותו. לפתע החלה רוח חזקה מנשבת ואז קרה הבלתי יאומן: הרוח עברה בחללים הרבים במערה והפכה את המערות לחליל אחד גדול שהשמיע מנגינת קסמים. העיזים נאספו ונלקחו לדיר. הרועה התחתן עם בת המוכתר, ומאז ועד היום קוראים לנחל "נחל חלילים".

על פי גרסה נוספת, הרועה העני נשלח לרעות את העדר בוואדי ממנו נעלמים בני הצאן ומוצא במערות נחל חלילים את כל העדרים האבודים שנמשכו אל המערות בגלל קול הדומה למנגינת חליל היוצא מפתחן, כאשר הרוח נושבת

לאחר שסיימנו את מנוחתנו בנחל נמשיך במגמת ירידה ,ובסוף הירידה של הנחל ,נגיע לצומת שבילים ירוק-כחול לפני אפיק נחל שורק.

אנו נפנה לעיינות תלם וניקח שמאלה עם הסימון הכחול.

נגיע לעינות תלם הידוע גם כ"גן לאומי עינות תלם" ובשמו הערבי "עויון תולמא" הוא שם של קבוצת מעיינות הנובעים באזור בו נחל לוז נפגש עם נחל שורק. קטע זה של הנחל הוא חלק מאזור הנושק לכניסה המערבית לירושלים וידוע בשם עמק הארזים.

המעיינות, הצפוני והמרכזי, נובעים על שכבת חוואר שנחשפת בסלעי תצורת שורק. הנביעה השלישית, המעיין הדרומי מכוסה על ידי באר מעשה ידי אדם. הגן הלאומי עינות תלם הוא חלק משביל ירושלים.

בואו ונתייחס לרגע במעיין המרכזי .פני המים בברכה מכוסים ב"מרבד" של אלפי פרטים של הצמח הזעיר עדשת מים זעירה. נתון מעניין מאד על הצמח הזה שהוא  גדל בשמש ובצל ומתרבה בקצב המהיר בעולם הצומח. הוא יכול להכפיל את הביומסה שלו תוך פחות מ-48 שעות. ללא טיפול ושליטה עשוי הצמח לכסות את פני מקווה המים ולפגוע בצמחי מים אחרים. הצמח משמש כמאכל לדגים ועופות מים

בשנים האחרונות במסגרת עבודות השחזור והנטיעה באזור הנעשות באתר על ידי קק"ל, שוחזר הבוסתן ההיסטורי במקום. כן נבנו טרסות וניטעו עצים.

מנגינת החליל, לאילן, לענן,

מנגינת החליל, למרבץ עדרים,

מנגינת החליל, לאחי הקטן,

מנגינת החליל, להרים להרים

החליל.

המקשיב לו יודע

ידוע היטב,

הוא יעיר את הדמי,

הוא ירונו בצליל

כמשק הרוחות

בפרדס מלבלב

החליל

מנגינת החליל…

מי אנחנו

חברת "טיולים ואתגרים", היא חברת בוטיק לטיולים בארץ ובחו"ל.

החברה נוסדה על ידי איציק טהורי מדריך טיולים מוסמך בעל ניסיון מקצועי של שנים  שיסד את החברה מתוך אהבה לאנשים, לנופים ולאהבת המולדת .

חברת טיולים ואתגרים מאמינים שללקוחות שלה מגיע יותר, בחברת טיולים ואתגרים עושים את הכל כדי להעניק ללקוחות חווית טיול ייחודית מרגשת מהנה שתיזכר לשנים רבות.

חברת טיולים ואתגרים משקיעה משאבים רבים כדי שהלקוחות יקבלו מסלולי טיול איכותיים, ייחודיים ומוקפדים בשילוב אטרקציות מעניינות והכל תוך הדרכה מקצועית ללא פשרות.

בחברת  "טיולים ואתגרים" מקפידים על קבוצות קטנות דבר אשר מקנה לטיול אופי של טיול משפחתי. 

כל טיול שאנו מוציאים עובר תהליך מוקפד עם צוות מקצועי בעל ניסיון.

חברת טיולים ואתגרים מתמחה בהפקת טיולים לחברות, וארגונים גדולים, ימי כיף, ימי גיבוש,  טיולים חד יומיים, סופי שבוע, וטיולים מתגלגלים ועוד …..

בחברת טיולים ואתגרים, אתם הלקוחות משלמים פחות, ומקבלים הרבה יותר, וכל זאת מהסיבה שאת הטיול אתם רוכשים ללא עמלת תיווך.

בחברת טיולים ואתגרים תקבלו את השרות הטוב והאיכותי ביותר וההוכחה לכך היא  כי בשנת  2018  חברת טיולים ואתגרים קיבלה מאתר התיירות הנחשב בעולם tripadvisor  תעודת מצוינות  על שירות מקצועיות ללא פשרות, אמינות ומחירים שווים לכל כיס.

הצטרפו אלינו ותקבלו את המיטב אשר מגיע לכם .

לכל שאלה אנו כאן בשבילכם  03-656-44-88

                      טיולים ואתגרים טיולי בוטיק לאנשים שרוצים יותר

לטיולים החדשים והמלהיבים שלנו

בשנת 2018 קיבלה חברת טיולים ואתגרים תעודת מצוינות מאתר הטיולים הנחשב בעולם . את התעודה קיבלנו על שירות,מקצועית ואמינות , וכמובן המחירים ההוגנים

  דף הבית : www.www.tiyoolim.com

מטיילים כותבים וממליצים עלינו

 מה תקבלו אצלנו בטיולים ואתגרים

מקצועיות ואמינות ללא פשרות

מסלול מותאם לגיל  ואופי המטילים מטיולי קלים עד אתגריים

קבוצות קטנות עד 25 אשי בקבוצה כולל מדריך מקצועי + מלווה קבוצות

אפשרות לקבוצות קטנות עד 10 אנשים עם תוכנית תפורה לטעמכם האישי

יחס אישי ואוזן קשבת

מחירים ללא תחרות וללא עמלת תיווך

זמינות 24/7

צוות המשרד שלנו עומד לרשותכם בכל שאלה או בקשה אל תהססו להתקשר

 

   03-656-44-88

Comments are closed.



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו