מעיינות הירקון ואגדה על נופר הצהוב - טיולים ואתגרים

מעיינות הירקון ואגדה על נופר הצהוב

 

משך המסלול:שעתיים עד חצי יום

מתאים ל:משפחות, זוגות, מטיילים 

דרגת קושי:קל

סגנון:מעגלי או מנקודת התחלה לסיום

מפה:סימון שבילים 10 – גוש דן וחוף פלשת

הפעם איציק טהורי מנכל טיולים ואתגרים ארגן לנו יום כיף קרוב לבית.

פיקניק אדיר עם כל החברים הטובים מקבוצת טיולים ואתגרים.

,ואם כבר פיקניק עם החברה מקבוצת טיולים ואתגרים אז איך לא? פארק מעיינות ראש העין,כן מעיינות הירקון.

אל דאגה לא רק פיקניק היה ,כמובן טיפוס וסיור במבצר אנטיפטרוס ,טיול מקיף בפארק רחב הידיים.

יום כיף שלא נשכח.

כן גם אתם מוזמנים לבוא לטייל ולכייף איתנו בטיולינו המעניינים של קבוצת טיולים ואתגרים.

אז קצת אינפורמציה על מעיינות ראש העין.

מעיינות ראש העין, הקרויים גם מעיינות הירקון, נמצאים למרגלות תל אפק, בתחומי הגן הלאומי ירקון שהוקם סביבם.

מעיינות אלה הם מקור נביעתו של נחל הירקון. המעיינות משתרעים על שטח גדול מאד, כ-250 דונם. עד המאה העשרים זרמו מי המעיינות לנחל הירקון,

אך כיום מרבית המים משולבים במפעלי השקיה ואינם מגיעים לנהר הירקון.

בתחילת שנות ה-50 עודד דוד בן-גוריון את יישוב הנגב. גם הוא הסכים כי הירקון הוא מקור מים משמעותי והורה על הקמת מפעל ירקון-נגב.

את מי הירקון שאבו שלושה מנועים של משחתות אמריקאיות ממלחמת העולם השנייה שהוסבו למשאבות מים ונקברו תחת גבעה משוריינת בגבעת השלושה.

הסיבה לשריון הייתה שהגבול עם ירדן עבר במרחק של 3 קילומטרים ממקורות הירקון והיה חשש שמא יפגיז הלגיון הירדני את המפעל וכך תושבת אספקת המים לנגב. מפעל ירקון-נגב נחנך בשנת 1955,

ובשנת 1964 השתלב במערכת המוביל הארצי.

בשנות ה-60 שאב מפעל ירקון-נגב כ-90 אחוז ממי הירקון לטובת תושבי תל אביב ודרום הארץ.

כתוצאה מכך הדרדרה ספיקתו של הנחל עד כדי 500 מטר קוב בשעה ולעיתים נעצרה הזרימה כליל כך שאפיק הנחל החל להיסתם ולהפוך למפגע תברואתי.

כיום מתוך שפיעה ממוצעת של 220 מיליון מטר מעוקב בשנה, זורמים כעת לירקון רק 2.7 מיליון מטר מעוקב מים בשנה, כלומר 1.2% בלבד מהשפיעה הכוללת.

נציין כי הירקון מנקז את האזור ההררי של השומרון. ארבעת יובליו מצפון לדרום הם: נחל קנה, נחל רבה, נחל שילה ונחל איילון.

לא רחוק משם ודי בקרבת מקום,אפשר לראות את  מבצר אנטיפטרוס"

המרשים ,שנמצא על הכביש שבין ראש העין לצומת גנים בפ"ת.

המבצר נבנה בשנים 1571–1574 על ידי סלים השני, ושמו הנכון הוא "מבצר בינאר באשי" (שיבוש ערבי של השם הטורקי "פינאר באשה", שמשמעותו ראש העין. ותפקידו היה לשמור על דרך הים הקדומה שעברה באיזור זה. ממרומי המבצר ניתן לראות את כל איזור מעיינות הירקון.

*תאור מהתקופה בה עדיין המעיינות נבעו במלוא עצמתם, מתוך ספרו של שמואל אביצור – "עם חופי הירקון, לפני קום המדינה" – הוצאת דביר או הוצאת רשפים 1980

"לרגלי התל, ממולו, דרומה וצפונה – תקלוטנה אוזניך קול המיה דקה.דוק ושור פלגי מים רבים תראינה עיניך.

כולם אצים רצים, אם כי בשקט ובמתינות , לאפיק הגדול ומפלסים להם דרך…

רבים ושונים בגודלם הם מעיינות הירקון, ויטעה מי שיחפש כאן מבוע אחד, את ראש העין של הנהר. לנהר

כלאותה ה"הידרה", הרבה ראשים – מעיינות לאין ספור: עורקים גדולים יעברו כאן והם אוספים את המים ומתחברים לאפיק האחד של הירקון.

ולצידם עורקים זעירים, היונקים מרשת מסועפת של נמים דקות ודקיקות… והנה מבועי געש. תהום מתפרצת, מימיה מזנקים כאן בקו ישר מלמטה למעלה..

תארו לכם מכתשים באדמה בקטרים שונים, עתים עד שלושה – ארבעה מטרים, המלאים מים.ובתוך המים הצלולים למדי והעמוקים עד שלושה מטרים

, אפשר לראות כיצד גועשת התהום, איך פורצים כאן מימיה. בועות אוויר, קילוחי מים "רותחים" ועמודי חול עפר, שחרחר,

הנראים כעמודי עשן, עולים, מתמרים ומתערבלים עם מי המבוע, מתחת לראי התכלכל של פני המים העליונים, ומשווים למכתש זה צורה של הר געש

. נחילי דגיגים זעירים העולים כאילו מתוך התהום, נסחפים ומסתובבים במערבולת כבקרוסלה…"

כמה חבל שלא ידענו לשמור על הטבע היפה, על נחלי הארץ שישארו טהורים ומימיהם יהיו טובים לשתיה….

בטיולנו בסביבה  נוכל לפגוש בריכה רחבת ידיים ויפה, שבה גדלים הפרחים הצהובים הנקראים נופרים. ניתן ללכת סביב בריכת הנופרים  הגדולה, ולהנות מהפריחה הייחודית.

זה בהחלט המקום לספר לזאטוטים על האגדת הנופר הצהוב……

**אגדת הנופר הצהוב

לפני שנים רבות, בעיר אפק שליד הירקון, היה מלך עשיר ולו בת יפיפיה. והבת יפת עיניים, בעלת שיער זהב, טובת לב,

עליזה וחביבה על כולם. שמה של הבת יצא למרחקים, וכאשר מלאו לה 20 שנה החל אביה לחפש לה חתן. מכל קצוות הארץ הגיעו

חתנים רבים והציגו את עצמם לפני הבת. האחד התפאר בעושרו הרב, השני במראהו החיצוני, השלישי בסוסיו האבירים והרביעי בארמונו הנפלא. אך לשווא.

הנסיכה היפה לא רצתה בהם, והם עזבו את הארמון עצובים ומאוכזבים. סרה רוחה של הנסיכה והיא החלה להיות עצובה.

יום אחד הופיע בשער הארמון בחור מכוער, לבוש בלויים ורכוב על חמור אפור ועלוב. "אני נסיך מארץ רחוקה ובאתי להציג עצמי בפני הנסיכה"

אמר הבחור המכוער ורצה להכנס מבעד לשער, אך שומר הסף החל לצחוק ורצה לגרשו. באותו הרגע עברה הנסיכה בחצר ושמעה את שיחתם. נגשה לשומר ואמרה

: " תן לו להכנס, גם לו מגיע לנסות את מזלו בדיוק כמו לנסיכים העשירים שהיו כאן לפניו".

נכנס הנסיך לחצר הארמון ונלווה אל הנסיכה בטיולה. טיילו השניים ושוחחו בעירנות, ופתאום – התפלאו כל דיירי הארמון – הנסיכה צוחקת , עליזה, שמחה, נהנית מכל רגע במחיצת הבחור הזר. בערב לקחה הנסיכה את הנסיך המכוער והציגה אותו בפני המלך: "אבא, זהו הבחור אותו אני רוצה, נעים לי בחברתו, הוא צנוע, חכם ומספר לי סיפורים יפים. אין הוא חושב רק על יופיו או עושרו ואינו מתפאר בסוסיו וארמונותיו." הסתכל האב בבחור וכעס מאוד: "לא ייתכן! עם הנסיך הלא יוצלח הזה את רוצה להתחתן?!

לא יקום ולא יהיה! אני אוסר עליכם להיפגש. שומרים, סלקו אותו מן הארמון !" בעיניים דומעות ראתה הנסיכה כיצד מובילים את אהובה מחוץ לשערי הארמון. "אם לא תרשה לנו להתחתן אברח אליו" קראה הנסיכה בכעס אל אביה. "אם כך," אמר האב, "אכלא אותך במגדל שבארמוני ולא תצאי משם עד אשר תשני את דעתך." הנסיכה המסכנה הובלה אל המגדל. בחדר קטן ישבה בודדה ואת הדלת הכבדה נעלו אחריה. בלילה לא יכלה הנסיכה לישון. הביטה מבעד לחלון, והנה היא רואה למטה, מתחת למגדל, משהו זז. בפחד רב התבוננה במראה המוזר, ואז הבחינה בסולם שהושען אל הקיר, ומישהו מטפס בשלביו. עוד רגע וראשו של הנסיך הופיע בחלון. "בואי," קרא אליה, "בואי אהובתי, נברח אל ארצי ונוכל לחיות שם באושר." טיפסה הנסיכה מבעד לחלון ירדה בסולם, ושניהם החלו לברוח במהירות מן המקום.

למזלם הרע הבחין בהם אחד השומרים וזעיק את המלך ואת שאר השומרים. אלה החלו

רודפים אחריהם, והנסיך והנסיכה ממהרים ומתרחקים לכיוון הנחל. כאשר הגיעו לגדת הנחל, עצרו בחרדה: "היכן הסירה ?" צעקה הנסיכה, אך הסירה לא עגנה במקום הרגיל. "אוייה לנו" קרא הנסיך, "כיצד נחצה את הנחל ? מה נעשה אם יתפוס אותנו המלך ? הוא בוודאי יוציאני להורג ואותך יכלא שוב במגדל. מה נעשה ?" "נסיכי, הלוואי שיכולנו להשאר ביחד לעולמים. בוא נתפלל לשמיים, אולי משם יצילונו."

כרעו שניהם על ברכיהם והתפללו. ריחמו עליהם מהשמיים והנה נעשה נס: הנסיכה זהובת השיער הפכה לפרח צהוב בשם נופר, והנסיך המכוער הפך לצפרדע. כאשר הגיעו המלך וחייליו אל הנחל, לא מצאו את הבורחים והיו בטוחים כי טבעו בנהר. התאבל המלך על בתו היפה שנים רבות ולא ידע כי על גדות נחל הירקון מצוי פרח הנופר הצהוב ולידו תמיד צפרדע מקרקרת, והם הנסיך ובתו הנסיכה החיים להם יחד עד היום הזה…

מקורות נחל הירקון שהגישה אליו היא מכביש 5 או מכביש 40, דרך הכניסה אל כפר הבפטיסטים. בגן יש אתרים לביקור לצד מרחבי דשא, עצים ומים, לנופש ולבילוי.

 

הטיולים החדשים והמלהיבים שלנו

 

מי אנחנו

חברת "טיולים ואתגרים", היא חברת בוטיק לטיולים בארץ ובחו"ל.

החברה נוסדה על ידי איציק טהורי מדריך טיולים מוסמך בעל ניסיון מקצועי של שנים  שיסד את החברה מתוך אהבה לאנשים, לנופים ולאהבת המולדת .

חברת טיולים ואתגרים מאמינים שללקוחות שלה מגיע יותר, בחברת טיולים ואתגרים עושים את הכל כדי להעניק ללקוחות חווית טיול ייחודית מרגשת מהנה שתיזכר לשנים רבות.

חברת טיולים ואתגרים משקיעה משאבים רבים כדי שהלקוחות יקבלו מסלולי טיול איכותיים, ייחודיים ומוקפדים בשילוב אטרקציות מעניינות והכל תוך הדרכה מקצועית ללא פשרות.

בחברת  "טיולים ואתגרים" מקפידים על קבוצות קטנות דבר אשר מקנה לטיול אופי של טיול משפחתי. 

כל טיול שאנו מוציאים עובר תהליך מוקפד עם צוות מקצועי בעל ניסיון.

חברת טיולים ואתגרים מתמחה בהפקת טיולים לחברות, וארגונים גדולים, ימי כיף, ימי גיבוש,  טיולים חד יומיים, סופי שבוע, וטיולים מתגלגלים ועוד …..

בחברת טיולים ואתגרים, אתם הלקוחות משלמים פחות, ומקבלים הרבה יותר, וכל זאת מהסיבה שאת הטיול אתם רוכשים ללא עמלת תיווך.

בחברת טיולים ואתגרים תקבלו את השרות הטוב והאיכותי ביותר וההוכחה לכך היא  כי בשנת  2018  חברת טיולים ואתגרים קיבלה מאתר התיירות הנחשב בעולם tripadvisor  תעודת מצוינות  על שירות מקצועיות ללא פשרות, אמינות ומחירים שווים לכל כיס.

הצטרפו אלינו ותקבלו את המיטב אשר מגיע לכם .

לכל שאלה אנו כאן בשבילכם  03-656-44-88

                      טיולים ואתגרים טיולי בוטיק לאנשים שרוצים יותר

בשנת 2018 קיבלה חברת טיולים ואתגרים תעודת מצוינות מאתר הטיולים הנחשב בעולם . את התעודה קיבלנו על שירות,מקצועית ואמינות , וכמובן המחירים ההוגנים

  דף הבית : www.www.tiyoolim.com

מטיילים כותבים וממליצים עלינו

 מה תקבלו אצלנו בטיולים ואתגרים

מקצועיות ואמינות ללא פשרות

מסלול מותאם לגיל  ואופי המטילים מטיולי קלים עד אתגריים

קבוצות קטנות עד 25 אשי בקבוצה כולל מדריך מקצועי + מלווה קבוצות

אפשרות לקבוצות קטנות עד 10 אנשים עם תוכנית תפורה לטעמכם האישי

יחס אישי ואוזן קשבת

מחירים ללא תחרות וללא עמלת תיווך

זמינות 24/7

צוות המשרד שלנו עומד לרשותכם בכל שאלה או בקשה אל תהססו להתקשר

 

   03-656-44-88

 

 

Comments are closed.



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו