טיול לירדן מידע חיוני לנוסע לירדן - טיולים ואתגרים

טיול לירדן מידע חיוני לנוסע לירדן

מידע כללי  על ירדן 

מידע על טיול בירדן     

לפני הכל, אזהרות והמלצות 

    • חל איסור חמור על הכנסת תוצאת תמונה עבור דגל ירדן
    • מכשירי קשר
    • רחפנים
    • נשק חם 
    • תשמישי קדושה  
    • המלצה – לא להגיע עם חולצות  עם כתוביות בעברית 
    • המלצה – ספרים בעברית להחביא עמוק בתרמיל         
    • חשוב ביותר כל קבוצה מארבעה מטיילים ומעלה חייבים במדריך וליווי שוטר 
    • המעבר במעבר רבין ידידותי יותר מאשר המעבר הצפוני בארם נהריים 
    • גם שאני מטייל בקניוני מואב ,  אישית אני מעדיף את המעבר הדרומי 
    • אין תחבורה ציבורית אל או מהמסוף. אפשרויות ההגעה במונית, מונית שירות מאילת או רכב פרטי.
      ניתן להכנס לירדן עם הרכב הפרטי או להחנותו בחניון הצמוד למסוף.
    • קישור לדף זמני פתיחה וסגירה של כל מעברי הגבול לירדן       

 

מידע חשוב

ויזה לירדן, תיאום מעבר קבוצות לירדן, טיול בשטחי המדבר לעוברים ברכב

למידע נוסף בנושא מעבר רכב לירדן ניתן לפנות לשגרירות ירדן בישראל 03-7517722.

ויזה לירדן :

נדרשת ויזה לירדן – למידע נוסף ניתן לפנות לשגרירות ירדן בישראל טל' 03-7517722.

מעבר קבוצות לירדן :

קבוצות מחויבות בתיאום מראש עם סוכן נסיעות ירדני. למידע נוסף ניתן לפנות לשגרירות ירדן בישראל טל' : 03-7517722. או דרך סוכנות הטיולים טיולים ואתגרים

טיולי ישראלים בשטחי המדבר בירדן :

טיולי שטח של ישראלים מחויבים בתיאום מראש באמצעות סוכן נסיעות, למידע נוסף ניתן לפנות לשגרירות ירדן בישראל טל' 03-7517722.

רשיון נהיגה בתוקף, רכב שאינו מעוקל או משועבד. בירדן נדרשים לרכוש ביטוח צד ג'. שיפוי הביטוח בירדן נמוך משיפוי הביטוח בישראל ומומלץ לרכוש ביטוח משלים בישראל. מומלץ להקדים את הכניסה חזרה לארץ.
מומלץ להחנות את הרכבים הפרטיים בחנייה המוסדרת הסמוכה למסוף.
דרכון בתוקף לשישה  חודשים לפחות.
מעבר עם רכב דו גלגלי מנועי או מכני:
הכניסה לירדן עם אופנוע או אופניים – אסורה.
מותרת הכניסה מירדן לישראל על גבי אופנוע.
חל איסור להכניס לירדן נשק ו/או תחמושת, מכשיר ניווט GPS, למעט מכשיר מובנה ברכב וציוד סנפלינג. נא וודאו כי בציוד האישי (תרמיל, מזוודה, רכב) לא נשכח נשק, תחמושת וכיו"ב.
מעבר רכבים שכורים ומוניות בין המדינות – אסורה.
אין להשאיר כבודה אישית ללא השגחה.
יש להישמע להוראות הסדרנים ולהיות קשובים להודעות המושמעות במערכת הכריזה במסוף.

פתח דבר 

booked.net

מזג אוויר בירדן בזמן אמת

סמוך למדינתנו הקטנטונת, במרחק "מעבר גבול" בלבד, שוכנת הממלכה הירדנית הצעירה, שהוקמה בשנת 1946. ההיסטוריה המרתקת של ירדן, השזורה לפרקים גם בהיסטוריה הישראלית, חושפת בפנינו ממלכה עם השקפה מודרנית וליברלית יחסית לאזור בו היא שוכנת. כשתיירות היא אחת מן ההכנסות הגבוהות ביותר של המדינה, אין פלא שאנחנו המטיילים נהנים כל כך מביקורנו, ולבטח מהכנסת האורחים החמה והפתוחה שבמקום. האטרקציות רבות ומרובות, והנופים מעניקים להן תפאורה יפה, צבעונית ומדברית כאחד. אז יאללה, תארזו תיק ותיסעו לביקר אצל השכנה הידידותית ממזרח. זה פשוט, קל ואפילו אין צורך לכוון את השעון מחדש.

נתונים על המדינה

שטח : 89,342 קמ"ר.  90 אחוז מהמדינה הוא שטח מדברי

אוכלוסיה :10,000,000  מהם רק  6.5 מליון ירדנים השאר פליטים .

שפות : ערבית.

עיר בירה : עמאן.

מטבע מקומי : דינר ירדני.

ניתן להחליף כסף במעבר הגבול בישראל – אך תצטרכו לשלם דמי עמלה גבוהים , שער ההמרה הטוב ביותר תקבלו בעקבה

שער חליפין בדרך כלל  בין 5.20  ש"ח  לדינר  ל  5.80 ש"ח לדינר . (לדעתי 100 דינר אמורים להספיק לארבע ימים ועוד ישאר  עודף )

אזור זמן : GMT +2:00 (זהה לשעון ישראל).

קידומת חיוג : 962.

כיסוי סלולר : טלפונים סלולרים בתקן GSM פועלים ברוב אזורי המדינה. ( הרשתות הישראליות מכסות את כל כביש הערבה הירדני, כמו כן יש WI-FI בבתי המלון

ויזה : ישראלים אינם זקוקים לויזה

שגרירות ישראלית : בעמאן.

דמי מעבר חייבים 110 ש"ח במעבר הישראלי  ו  10 דינר במעבר הירדני – את דמי המעבר בישראל רוכשים בשרותים פיננסים בגבול הישראלי

ואילו את דמי המעבר בירדן רוכשים במשרדים שלהם .גם במעבר הגבולות .

  • חשוב מאוד כל קבוצה בת ארבע מטיילים ומעלה חייבים  מדריך ושוטר , אל תתפתו לעבוד על הירדנים 
  • נכון לתאריך ינואר 2019 ועד להודעה חדשה כל נחלי ירדן סגורים בפני הישראלים, כל חברת תיירות המוציאה טיול לנחלים מסכנת את המטיילים 
פעילויות ואטרקציות

ביקור באתרי דת, היסטוריה וארכאולוגיה : אין ספק שגולת הכותרת של הטיול הירדני היא העיר הנבטית הקדומה – פטרה. האתר המכונה גם "הסלע האדום", נבחר כאחד משבעת פלאי תבל החדשים, ולא בכדי. אבל אל "תסתחררו" רק מהעיר הקדומה האדומה – ירדן מציעה עוד מבחר מרשים ומעניין של אתרים תרבותיים, היסטוריים וארכאולוגיים כמו העיר המקראית אום-קיס, העיר ההלנית-רומאית ג'רש, ואתרי העיר מידבא המשמרים פיסות היסטוריות מרתקות כמו "מפת מידבא", רצפת פסיפס בכנסיית גאורגיוס הקדוש המתארת את ארץ ישראל. גם אם אתם לא מתעניינים באופן מיוחד בעבר, סביר שתמצאו את עצמכם גולשים בהנאה רבה להיסטוריה.

טיולים בשמורות טבע : רק אחרי שמטיילים בירדן, מתקשים להאמין שכל העושר הטבעי הזה נמצא במרחק כה קצר מהבית. חולות זהובים, נאות מדבר, בריכות טבעיות ונחלים, ועוד פנינות טבע רבות הנשמרות מפני טרקטורים וגורדי שחקים, ופורשות בפני המבקרים טיולים ופעילויות שלא רוצים לשכוח. ירדן מציעה לנו שלל של אטרקיות, מלינה בשטח, טיפוס על הרים ורכיבה על גמלים בואדי רם שבדרום ירדן, לביקור בנאת המדבר אזרק השוכנת בלב המדבר הירדני המזרחי ובשמורת בעלי החיים שאומרי הסמוכה, ועד לטרקים בשמורת הטבע הגדולה ביותר במדינה – השמורה הביוספרית דאנה. אם אתם לא חובבי "תרמיל ומקל" מושבעים, תמצאו את הטיולים היומיים בנופיה של ירדן מהנים ביותר, אבל יהיו אלו אוהבי הטבע מביניכם שיתמוגגו מן העושר הטבעי המרשים של הממלכה.

בטן-גב וספורט ימי : לירדנים יש הרבה שכנות אך חופי ים אקזוטיים קצת פחות, לכן זה לא מפתיע שעיירת הנמל היחידה במדינה היא כל כך פופולרית בקרב הנופשים. עקבה, התשובה הירדנית לאילת, שוכנת לחופו של מפרץ אילת ומספקת למקומיים ולמבקרים כאחד אתר נופש מפנק, עם בתי מלון יפים, מסעדות ומרכזי קניות, ובסיס מצוין לתיירים המבקרים בפטרה ובואדי רם. פעילויות ימיות קיימות שם בשפע, והים האדום נראה נפלא בעיקר מתחת לפניו. שנורקלינג היא דרך אחת להכיר את העולם התת מימי של עקבה, ומרכזי הצלילה לאורך החוף מציעים דרך נוספת שפורשת בפני הצוללים שוניות אלמוגים מרהיבות ביופיין ועולם ימי רבגוני.

 

תיירות מרפא : בדומה לישראל, מבקרים רבים שמגיעים לירדן מרחבי העולם, נוסעים בין היתר לטבול בים המלח, הידוע כעשיר במינרלים ובמלחים הטובים לגוף. המקום הנמוך בעולם ידוע במלונות רבים הסובבים אותו, ובפינוקים מרגיעים לגוף ולנשמה. ההרים המרשימים במזרח וגבעות ירושלים במערב מספקים נופים יפהפים, בעוד המלונות היוקרתיים, אתרי הספא ומכוני הכושר, מספקים את השאר. אחד מן היעדים הפופולריים על חופי הים הוא האו ביץ' (O Beach), ובו בקתות, ברים ומסעדות בינלאומיות.

למי מתאים הטיול

תרמילאים : ירדן היא יעד נפלא לתרמילאים מסיבות רבות. ראשית, היא מציעה אינספור אתרים מעניינים לביקור, שמורות טבע יפות לטיול, ואפילו פינוקים באמצע הדרך כמו מלונות ברמה גבוהה בטווח רחב של מחירים. שנית, למרות שהיא לא נחשבת למדינה זולה יחסית למזרח התיכון, עדיין אפשר להסתדר בה בנקל ולקבל תמורה יפה למחיר, ואפילו לסיים את הטיול בלי חורים בכיסים. שלישית, המקומיים מסבירי פנים ועוזרים בכל שאלה או תהייה של תרמילאי אבוד. את יתר הסיבות תצטרכו לגלות בכוחות עצמכם.

משפחות : טיול משפחות בירדן מאוד תלוי באופי הבילוי המשפחתי. כדי להכיר את ירדן על כל גווניה, מומלץ מאוד לצאת לשטחיה הרחבים, לשמורות הטבע, לפארקים, לאתרי הארכיאולוגיה ועוד באמצעות טיולים רגליים עם מדריכים מקומיים ו/או טיולי שטח עם רכבי 4X4, שכוללים לעתים גם לינה תחת כיפת השמיים. תמיד אפשר גם להתפנק במלונות של עקבה עם הבריכות הגדולות והגישה לחוף הים והאטרקציות שהוא מביא עימו. מה שלא תבחרו לעשות, טיול של שבוע ימים ויותר בירדן, יכול לספק אינספור אטרקציות ולבטח קירבה יפה לטבע, במרחק נסיעה קצר מהארץ.

זוגות בירח דבש : אם הנסיך וויליאם ורעייתו קייט בחרו לעבור את ירח הדבש שלהם בירדן, כנראה שיש למדינה השכנה מה להציע. האווירה הרומנטית בירדן מעט שונה מהאווירה הרומנטית שמציע  אי אקזוטי כזה או אחר, ובכל זאת, יש משהו בקסמה המדברי ובאקלימה הנעים שיוצר את כל התנאים המתאימים לערב לאור נרות. היתרונות שלה טמונים כמובן באינספור אתרים מעניינים, נופים מרשימים, שמורות יפהפיות, וגם במבחר של מלונות מפנקים לבילוי אקסקלוסיבי. ושוב – במרחק "מעבר גבול" (וגם האוכל לא רע בכלל).

גיל הזהב : מרחק הנסיעה הקצר והיחס האדיב והמכבד של הירדנים, כל אלו ועוד הופכים את הממלכה למקום נוח לטיול לכל הגילאים. מנוחה בצידו הירדני של ים המלח, ביקור באחד משבעת פלאי תבל החדשים – פטרה, טיולי עם רכבי שטח ומדריכים מקומיים באחת או יותר משמורות הטבע, וגם רביצה ושנורקלינג בחופי עקבה, מספקים אינספור פעילויות והנאות בתנאים נוחים ובמחירים סבירים ולא מרקיעי שחקים. התשתיות נוחות, הנוף יפהפה, היחס נעים והאקלים גם כן.

הגעה, עזיבה והתניידות בירדן

הגעה ועזיבה

טיסות : מרבית המבקרים מהארץ מגיעים לירדן דרך מעברי הגבול היבשתיים שכן הטיסות יקרות יחסית, והקרבה הגיאוגרפית מאפשרת הגעה יבשתית פשוטה. יחד עם זאת, מבקרים ממקומות שונים בעולם מגיעים אליה באמצעות טיסות דרך יעדים שונים במזרח התיכון ובאירופה. חברת התעופה הלאומית של ירדן נקראת רויאל ג'ורדניאן, ובסיסה הראשי נמצא בנמל התעופה הבינלאומי והראשי של המדינה עמאן-המלכה עאליה, הממוקם כ- 35 ק"מ דרומית לבירה. לירדן שני נמלי תעופה בינלאומיים נוספים – מארקה שבמזרח עמאן, ונמל התעופה הבינלאומי המלך חוסיין השוכן בעקבה שבדרום ירדן, כ- 9 ק"מ מצפון למרכז העיר, וכ- 2 ק"מ ממזרח לגבול הישראלי. טיסות ישירות לירדן מנמל התעופה בן גוריון מפעילות חברות התעופה רויאל ג'ורדניאן וארקיע, ומחיריהן די גבוהים (כ- 400 דולרים ואף צפונה לטיסה האורכת כ- 45 דקות בלבד).

שייט : הדרך היחידה להגיע לירדן באמצעות שייט היא יציאה מנמל נואבה שבמצרים באמצעות מעבורת או סירת מנוע, אל עבר נמל עקבה. עבור הישראלים זוהי דרך מסורבלת ולא נוחה, בעיקר כאשר מעברי הגבול כל כך קרובים ולא מסובכים למעבר. ההגעה באמצעות שייט רלוונטית למטיילים בחצי האי סיני שמעוניינים להגיע משם ישירות לעקבה שבדרום ירדן.

תחבורה יבשתית : תחבורה יבשתית היא האמצעי הפופולרי והחסכוני ביותר עבורנו הישראלים להגיע לירדן. ישנם כאלו המעדיפים לעבור עם רכבם הפרטי, כאלו המעדיפים לנסוע בעזרתה של חברת תיירות, כאלו החוצים את הגבול באמצעות קו אוטובוס לעמאן מנצרת, חיפה או עפולה (של חברת נזארין), וכאלו הלוקחים מונית לגבול וממנו. קיימים שלושה מעברי גבול בין ירדן לישראל כאשר אחד מהם אינו מיועד לישראלים – מעבר הגבול נהר הירדן (המכונה גם "גשר שיח' חוסיין") הסמוך לבית שאן בישראל ולאירביד שבירדן,

 

מעבר יצחק רבין (שבעבר כונה "ואדי ערבה") הצמוד לאילת בישראל ולעקבה שבירדן, ומעבר אלנבי (המכונה גם "גשר המלך חוסיין") שסמוך ליריחו, המשרת בעיקר פלסטינים תושבי הגדה המערבית, ואסור לאזרחי ישראל למעט בעלי אזרחות נוספת. למבקרים החוצים את מעבר הגבול נהר הירדן, הדרך הטובה ביותר היא להגיע עצמאית לבית שאן ומשם לקחת מונית למעבר הגבול. קחו בחשבון שהמעבר עשוי לקחת כשעתיים ולעתים גם שלוש שעות (בשל קבלת הויזה שעולה כמאה ש"ח וכדומה). לחוצים במעבר יצחק רבין – זהו מעבר הגבול הידידותי ביותר וגם הפופולרי ביותר בקרב המטיילים הישראלים שנוסעים לביקור בעקבה ובפטרה. המעבר אורך כחצי שעה בלבד.

תחבורה בתוך המדינה

אוטובוסים ומיניבוסים : אוטובוסים ומיניבוסים הם אמצעי התחבורה הקיים היעיל ביותר לנסיעות למרחקים ארוכים. את הכרטיסים לאוטובוסים ניתן לקנות בעת העלייה לאוטובוס או יום קודם בחברות פרטיות. שתי חברות פרטיות אמינות המקשרות בין עמאן לעקבה ולאירביד הן החברות ג'ט וחיג'אזי. מפעילי האוטובוסים הקטנים פחות מסודרים ומארגנים ולרוב הם יוצאים לדרך רק כאשר המיניבוס והאוטובוס מלאים. קיימים גם שירותים של אוטובוסים ומיניבוסים בתוך הערים הגדולות, עמאן ואירביד, ובמחירים זולים,  אך מוניות השירות יותר יעילות ולא יקרות.

מוניות : המוניות בירדן מתחלקות לשני סוגים – מוניות שירות (בצבע לבן או קרם) ומוניות פרטיות (בצבע צהוב). מוניות השירות מכסות כמעט את כל המסלולים של האוטובוסים. נסיעה בהן עולה יותר ממיניבוס אך היא גם יותר נוחה ומהירה. שימו לב שאתם עשויים לחכות זמן מה לפני שתצאו לדרך מאחר ומפעילי מוניות השירות ממתינים שהן יתמלאו לגמרי. מוניות פרטיות קיימות בשפע ובהן מומלץ להסכים מראש על תעריף הנסיעה (כ- 3$ לנסיעה של 10 ק"מ), אלא אם כן קיים במונית מונה. את התיקים תשמרו אצלכם מאחר ולפעמים הנהגים מסרבים לפתוח את תא המטען מבלי לדרוש תשלום נוסף על המטען שבתוכו. כך או כך, במרחקים ארוכים מומלץ לנסוע באמצעות אוטובוסים או מיניבוסים ופחות במוניות.

רכב שכור : לטיול ברכב שכור ישנם יתרונות רבים, כשהבולט מביניהם הוא כמובן החופש לנסוע לאן שרוצים, מתי שרוצים, ולעצור היכן ומתי שמתחשק. לעומת זאת, החיסרון בנהיגה בירדן טמון בתרבות הנהיגה המקומית, ובתחזוקה קלוקלת של הרכבים. אם אתם מגיעים עם רכב שכור מהארץ, קחו בחשבון תשלום של ביטוח מקומי במעבר הגבול (כ- 50$), בנוסף לתשלומי מכס עבור רישום הרכב (כ- 7$).

עלויות השכרת רכב בירדן הן סבירות, אך הן עולות אם אתם שוכרים רכבי שטח לנהיגה במדבר. עלות ההשכרה ליום לרכבים קטנים מגיעה לכ- 50$, ואילו השכרת רכבי שטח מתחילה לרוב מכ- 90$. מומלץ לשכור מחברות גדולות שמחזיקות רכבים חדשים יחסית, במצב טוב ועם מזגן. עלות הדלק נמוכה (כדולר אחד לליטר), מה שהופך את הנסיעה עצמה לחסכונית ביותר. היזהרו מפני שוטרים בדרכים שכן הם קונסים גם על סטייה של 10% מן המהירות המותרת, ובכלל, עדיף לנהוג במשנה זהירות.

טיסות : מסלול הטיסה הפנימית היחיד המוצע בירדן הוא המסלול שבין עמאן לעקבה. עלות הכרטיס עשויה לנוע סביב ה- 55$ והטיסה אורכת כ- 40 דקות. מאחר וירדן היא מדינה קטנה (כחמש שעות נסיעה מצפון לדרום), מרבית המבקרים לא עושים שימוש בטיסות פנימיות אלא מגיעים ליעדים השונים באמצעות רכב שכור או אוטובוסים, ובכך גם

 

נהנים מהנופים שבדרך.

נסיעות בטרמפים : טרמפים הם הדרך החסכונית ביותר לטיול אבל עם מחיר ביטחוני אישי כמעט בכל מדינות העולם. מי שמרים את האגודל תמיד לוקח סיכון בכך שהוא עולה על רכב של מישהו זר, ולפעמים גם ההמתנות עשויות לייגע. יחד עם זאת, בירדן לא תמתינו הרבה זמן, בעיקר בדרכים הראשיות, בצמתים וסמוך לאטרקציות תיירותיות, בעיקר בזכות המקומיים הידידותיים שתמיד מוכנים לעצור ולעזור לטרמפיסטים. שימו לב לשאול לפני העלייה לרכב אם עליכם לשלם משהו לנותן הטרמפ, ואם כן, סכמו מראש על מחיר.

עונות מומלצות לטיול בירדן

האקלים השורר בירדן הוא ברובו אקלים מדברי עם הפרשי טמפרטורות בין היום ללילה. קיימת גם השפעה להפרשי הגבהים במדינה; המבקרים באזוריה הנמוכים כמו בעמק הירדן ובאזור עקבה, יחוו קיץ לוהט ולח, בעוד כאלו המבקרים באזוריה הגבוהים יותר במרכז ובצפון, יחוו חורף קר מאוד עד כדי שלג בהריה הגבוהים ובבירה עמאן. בגדול, האקלים בירדן נוח מאוד ומאפשר לבקר בה כמעט בכל ימות השנה, ועדיין למצוא אזורים נעימים ונוחים לטיול. יחד עם זאת, התקופה המומלצת ביותר לביקור היא דווקא בעונות המעבר, בעיקר בחודש אפריל, כשהטמפרטורות אינן קיצוניות ונעים לטייל במהלך היום. זכרו שבחודשי הרמדאן הביקור הופך למסובך יותר בגלל הקושי לאכול, לשתות ולעשן בציבור במהלך היום, ובסופו נחגג חג "עיד אל-פיטר" ("חג שבירת הצום") בו גודשים המקומיים את בתי המלון והאטרקציות התיירותיות.

עונות

קיץ : עונת הקיץ נעה בין החודשים יוני לאוגוסט. כפי שצוין, הקיץ בעמק הירדן ובאזור עקבה לוהט ביותר ועם לחות גבוהה ואפילו בלתי נסבלת. המדבר כמובן גם הוא חם לאין שיעור אך אחוזי הלחות בו יורדים באופן משמעותי, מה שהופך את השהות בו ל(קצת) יותר נסבלת. החודש החם ביותר הוא אוגוסט, עם ממוצע טמפרטורות הנע בין 20-35 מעלות צלזיוס, ואף עשוי להגיע ל- 40.

חורף : עונת החורף נעה בין החודשים דצמבר לפברואר. למרבה ההפתעה, למרות שמדובר במדינה שהיא גם מדברית, עם שמש קופחת, החורף בירדן עשוי להיות קר מאוד. כאמור, באזורים הרריים גבוהים, בעמאן ולעתים גם בפטרה, יש לצפות לשלגים, ובמדבר צונחות הטמפרטורות עם רדת הליל. עקבה היא בין היעדים היחידים בהם נעים גם בחורף, עם ממוצע טמפרטורות מקסימליות של כ- 20 מעלות צלזיוס. החודש הקר ביותר בשנה הוא ינואר, עם ממוצע טמפרטורות הנע בין 5-10 מעלות צלזיוס.

סתיו : עונת הסתיו נעה בין החודשים ספטמבר לנובמבר. הסתיו הירדני מאופיין בטמפרטורות נוחות עם לילות צוננים וימים נוחים לטיול. מרבית המבקרים בירדן מגיעים אליה בעונות המעבר, הסתיו והאביב, בשל האקלים הנעים, מה שאומר שיש לצפות לעומס במטיילים, בעקר באתרים הפופולריים ביותר בירדן כמו העיר הקדומה פטרה.

אביב : עונת האביב נעה בין החודשים מרץ למאי. זוהי אחת מן התקופות הנוחות ביותר לביקור בירדן בזכות טמפרטורות סבירות שעדיין לא נוסקות במהלך היום, וגם כמובן בזכות הפריחה היפה שמגיעה יד ביד עם העונה. בצפון עשויים להיות שובלים של טמפרטורות קרות וגשמים מן החורף, אך בים המלח ובאזור עקבה צפו לאקלים נעים ונוח.

בגדים וציוד

מה תארזו תלוי כמובן רבות בעונה בה אתם נוסעים. כך או כך, מומלץ לארוז סריג או ז'קט קל לערבים הקרירים, בעיקר עבור אלו המתכננים לטייל באזור המרכזי של המדינה. בחורף רצוי לארוז בגדים חמים ומעיל החסין מפני הרוח והגשמים. לאלו המבקרים בקיץ, מומלץ להגיע מוכנים עם ביגוד קל מאוד וכמובן עם כובע, קרם הגנה, משקפי שמש ובגד ים. אם אתם מתכננים לצאת לטיולים בשטח (וזה בהחלט מומלץ), ארזו נעלי הליכה נוחות והצטיידו תמיד בשתייה.

כסף ועלויות בירדן

תרמילאים

עלות יומית : בהשוואה לארץ הטיול בירדן הוא יותר זול, אולם בהשוואה למדינות אחרות באסיה, ירדן אינה נחשבת ליעד הכי חסכוני. מה שכן, איך שלא תבחנו את זה, הביקור בירדן לא עולה לנו ביוקר, התמורה הוגנת, וההנאה מובטחת. אם כך, העלות היומית הממוצעת של מטיילים המתניידים בטרמפים ובתחבורה ציבורית, לנים בחדרים משותפים או בחדרים במלונות או גסטהאוסים מאוד צנועים, ואוכלים "אוכל רחוב" אחת ליום ובמסעדות מקומיות, תהיה כ- 20$ (בסביבות ה- 15 דינר).

לינה : לינה בחדרים  משותפים, על גגות של הוסטלים או במלונות של כוכב אחד או שניים (הכוללים לעתים ארוחת בוקר לא כל כך מוצלחת), עשויה לעלות בין 7-16$ (בסביבות 5-12 דינר) לאדם ללילה. שימו לב שלעתים (כמו למשל בעמאן) החדרים עשויים להיות לא מאוד אסתטיים, אז אל תהססו להתמקח על המחיר. מלונות זולים לרוב גם נראים בהתאם אך אם תחפשו טוב, תוכלו למצוא גם מציאות נחמדות בתוספת של דולר או שניים.

ארוחות : אוכל הרחוב בירדן לא רע בכלל, ולחך הישראלי הוא בהחלט מוכר וערב. מנת פלאפל או שווארמה תעלה בין 1.5-4$ (1-3 דינר) וארוחה במסעדה מקומית לא יקרה נעה בין 4.5-7$ (3-5 דינר). חומוס לא יחסר לכם, וגם רשתות מזון מהיר ניתן למצוא בה (כ- 6.5$, 4.5 דינר, לארוחה במקדונלדס).

 

נסיעות : עלות נסיעה מקומית בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ומיניבוסים) היא קצת פחות מדולר אחד לכרטיס. אוטובוסים פרטיים קצת יותר יקרים (אך עדיין בגדר זולים) אבל יותר נוחים. למרות המחירים הזולים של האוטובוסים והמיניבוסים, מטיילים רבים מעדיפים מוניות שירות בגלל הנוחיות, וגם בשל העובדה שגם הן לא מאוד יקרות. תעריך נסיעה למשל במונית פרטית עומד על כ- 3$ (כ- 2 דינר) לעשרה ק"מ. כמובן שהכי חסכוני יהיה להרים את האגודל.

אינטרנט : הגישה לאינטרנט בירדן היא נוחה ולעתים אף חינמית. אם אתם מגיעים עם מחשב נייד, טאבלט, או כל מכשיר אחר עם חיבור לאינטרנט, במרבית המלונות תוכלו להתחבר לאינטרנט אלחוטי מהיר בתוספת תשלום. לעומת זאת, בתי קפה רבים מספקים גישה לאינטרנט ללא עלות.

אטרקציות : עלות האטרקציות כמובן משתנה בהתאם לאטרקציה. לרוב היא נעה סביב ה- 2$, אך כניסה ליום אחד לאחד מן האתרים התיירותיים ביותר בירדן – פטרה, עולה בסביבות ה- 50$ (35 דינר) כשהמחירים נמצאים במגמת עלייה.

המטייל הממוצע

עלות יומית : היתרון של ירדן הוא שלא צריך לשחוט את הכיס כדי לעלות קצת ברמה ובאיכות הביקור. העלות היומית הממוצעת של מטיילים שאוכלים במסעדות מקומיות, מתניידים באמצעות מוניות, ולנים במלונות של 3-4 כוכבים, נעה סביב ה- 60$ (כ- 45 דינר), וסביב ה- 90$ (65 דינר) אם מוסיפים לזה עלויות והוצאות יומיות של השכרת רכב.

 

לינה : לינה במלונות 3-4 כוכבים ברמה טובה ומספקת, עולה בין 30-50$ לאדם ללילה (20-35 דינר). בעונות החמות ובאזורים המתוירים יותר, המחירים יותר קרובים לגבול העליון ואף חוצים אותו. חשוב לציין שדירוג המלונות שונה מדירוג המלונות המערביים (מלבד רשתות כמו שרתון וקראון פלאזה). חמישה כוכבים בדירוג המקומי של ירדן למשל, הם יותר כמו 3-4 כוכבים בדירוג מערבי, אך גם המחירים בהתאם אז אין ממה לחשוש.

 

ארוחות : מנה עיקרית במסעדות מקומיות וטובות עשויה לעלות כ- 3.5$ (כ- 2.5 דינר). כאמור, ארוחה במסעדת מזון מהיר בינלאומית עשויה לעלות עד 7$ (כ- 5 דינר), ואילו ארוחת בופה במסעדות מקומיות עשויה לעלות כ- 21$ (כ- 15 דינר). ככל שרמת המסעדה עולה, המחיר כמובן עולה במקביל, אבל באופן משמעותי, לכן תמיד אפשר לשבוע פעם ביום ממנת פלאפל או חומוס ולצמצם הוצאות.

 

השכרת רכב : השכרה של רכב קטן מתחילה לרוב סביב ה- 35$ (כ- 25 דינר). עלויות הדלק זולות בירדן, כשליטר דלק עשוי להגיע לפחות מדולר אחד בלבד. נסיעות למרחקים ארוכים בירדן נוחות ומאוד מהנות ברכב שכור, אבל האלטרנטיבה (האוטובוסים) מאוד משתלמת וחסכונית. בערים הגדולות יותר פשוט להתנייד בתחבורה ציבורית בשל בעיות חנייה. שימו לב שמומלץ לשכור רכב מסוכנויות וחברות גדולות, שכן לחברות הקטנות ידועה בעיה בתחזוק הרכבים.

העשירון העליון

עלות יומית : ישנן הרבה דרכים להתפנק בירדן. אלו שמתפנקים במלונות יוקרתיים של 5 כוכבים, אוכלים במסעדות טובות, ומתניידים במרחקים ברכב שכור, ישלמו בסביבות ה- 200$ ליום (כ- 140 דינר), וכמובן שתמיד אפשר להצפין עם העלויות, תלוי במידת הפינוק והבזבזנות.

 

לינה : לילה במלונות יוקרתיים מעוטרים ב- 5 כוכבים ואתרי נופש מפוארים עם חדרים יפים וארוחות מפנקות, מתחיל לרוב ב- 120$ (כ- 85 דינר) כשהמחיר כמובן מצפין עם עליית כמות התיירים ורמת המלון והחדרים. כאמור, שימו לב ש- 5 כוכבים בסטנדרטים מקומיים הם לא 5 כוכבים בסטנדרטים מערביים, אלא יותר 3-4 כוכבים. מה שכן, רשתות מלון מוכרות כמו שרתון וקראון פלאזה, משמרות סטנדרטים גבוהים, וכאלו יש הרבה.

 

ארוחות : למען האמת אין צורך ללכת למסעדת פאר כדי ליהנות מהאוכל הירדני, כך שב- 20$ (כ- 15 דינר) לאדם תוכלו להתפנק וליהנות ממגוון של מסעדות (לא כולל בקבוק יין). מסעדות בינלאומיות יוקרתיות תוכלו למצוא לרוב במלונות היוקרתיים (והמחיר בהתאם).

 

טיולים מאורגנים : מדינה מתוירת כמו ירדן פורשת מבחר עצום של סוכנויות המציעות טיולים וסיורים מאורגנים, מסיורים של חצי יום ועד למספר ימים ויותר. טווח המחירים רחב מאוד, אך לשם המושג, טיול עם רכבי שטח בואדי רם הכולל לילה במאהל בדואי וארוחות, עולה כ- 77$ (55 דינר).

הוצאת ויזה לטיול בירדן

כניסת אזרחים ישראליים לירדן תתאפשר דרך נמל התעופה הבינלאומי ברבת עמון (על שם המלכה עאליא), דרך מעבר נהר הירדן (השיח' חסין, צמוד לבית שאן בישראל ואירביד בירדן) ודרך מעבר יצחק רבין (ואדי ערבה, צמוד לאילת בישראל ועקבה בירדן).

שימו לב כי מעבר אלנבי (המלך חסין, ליד יריחו) אינו מיועד לאזרחי ישראל אלא לדיפלומטים, לאזרחים זרים ולאזרחי הרשות הפלסטינית.

האשרה לכניסה לירדן לנושאי דרכון ישראלי תינתן במעבר הגבול עצמו בתשלום 100 ש"ח לכניסה אחת (נכון ליולי 2013) ואין צורך להגיש בקשה מראש בשגרירות ירדן בישראל.

רשות ההגירה הירדנית מעניקה אשרה ל-30 יום עם הכניסה למדינה, ובכל מקרה הסמכות להענקת אשרה זו נתונה לשיקול דעתן הבלעדי של רשויות אלה.

נושאי מסמכי נסיעה ישראלים שאינם דרכון (כגון תעודת מעבר) חייבים בהסדרת אשרה מראש בשגרירות ירדן בישראל : רמת גן מגדל עוז (קומה 10), רחוב אבא הלל 14.

קבוצות של 4 אנשים או יותר המגיעות באמצעות סוכן נסיעות ירדני מורשה, פטורות מתשלום אגרת אשרה.

אין להיכנס לירדן עם כלי נשק, תחמושת או מכשירי קשר.

פרטי שגרירות ישראל בירדן :

47 Maysaloun st.

Tel: (962)6-5503500

Fax: (962)-6-5525176

E-Mail: info@amman.mfa.gov.il

Opening Hours: Sun-Thu 09:00-13:00

 

חגים ואירועים בירדן

חגים ואירועים מיוחדים במדינה

ינואר :

New Year's Day (Ras Assanah al-Miladi) – חל ב- 1 בינואר ומסמל את יום השנה האזרחית החדשה.

Birth of the Prophet Muhammad (Mawlid al-Nabi) – מאווליד מציין את יום הולדתו של הנביא האיסלמי מוחמד המתקיים רביע אל-אוול, החודש השלישי בלוח השנה המוסלמי.

אפריל :

Amman Dead Sea Ultra Marathon – מרתון התרמה המתקיים בכל שנה באפריל, המזנק בעמאן ומסתיים בים המלח.

Amman International Theatre Festival – פסטיבל שנתי המאורגן על ידי חברת תיאטרון פרטית, היחיד מסוגו במזרח התיכון ובצפון אפריקה. ההופעות הן בעיקר בערבית ובאנגלית.

מאי :

Labour Day (Eid el-Ommal) – יום הפועלים המתקיים בכל שנה ב- 1 במאי, מציין את הישגיהם של הפועלים. ביום זה עסקים רבים סגורים בירדן.

Easter Sunday (Eid Al Fiseh Al Atheem, Al Eid Al Kbeer) – חג הפסחא בירדן נחגג על ידי כל הזרמים של הנצרות, על פי לוח השנה של הכנסייה המזרחית.

Independence Day (Eid al-Istiklaal) – ב- 25 במאי חוגגים הירדנים את עצמאותם שהוענקה להם על ידי הבריטים בשנת 1946.

Jordan International Rally – הראלי הירדני הבינלאומי הוא אחד מן הארועים הבולטים ביותר בעולם הערבי, המתקיים בעמק הירדני וסביבו, ומאתגר את המשתתפים במסלולים לא פשוטים מתחת ומעל לפני הים.

יוני :

King Abdullah's Accession to the Throne (Eid al-Jolous) – ה- 9 ביוני מציין ומכבד את יום הכתרתו של המלך עבדאללה השני, מלכה הנוכחי של ירדן.

יולי :

Hijri New Year – ראש השנה האיסלמי המתקיים בכל שנה במוחרם, החודש הראשון בלוח השנה המוסלמי. כמו יתר החודשים בלוח המוסלמי, גם מוחרם יכול לחול בכל אחת מעונות השנה.

Distant Heat – קונצרט שנתי ופסטיבל ריקוד המתקיים בשני מוקדים בירדן. הוא מתחיל במסיבת מוזיקה אלקטרונית אל תוך הלילה בואדי רם, וממשיך למחרת במסיבה במועדון היאכטות בעקבה.

Jerash Festival of Culture and Arts – ג'רש היא אחת מן הערים הרומיות השמורות ביותר בעולם, ומשנת 1980 היא מארחת פסטיבל של תרבויות ואמנויות בינלאומי גדול.

אוגוסט :

Coronation Day – יום חד לאומי זה מציין וחוגג את המלכתו של המלך חוסיין במספר אירועים בבירה עמאן.

ספטמבר :

Ramadan – חודש הרמדאן הוא החודש התשיעי בשנה המוסלמית. נראה שחודש זה חל בשיא הקיץ בתקופה שקדמה לאסלאם, שבה היו מעברים את השנה. כיום יכול לחול החודש בכל עונות השנה, כשתאריך הרמדאן נע אחורה בכ- 10 ימים בכל שנה, על פי הלוח הגרגוריאני השמשי. בעיני המוסלמים זהו חודש של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות ועשיית מעשי חסד. הייחוד העיקרי של חודש רמדאן באסלאם הוא הצום (איסור אכילה ושתייה) שמקיימים המוסלמים בכל יום של החודש מעלות השחר ועד השקיעה. במהלך היום נאסר גם לעשן ולקיים יחסי מין.

Eid al-Fitr – באסלאם, עיד אל-פיטר ("חג שבירת הצום", מכונה גם "החג הקטן") הוא החג המציין את סיומו של חודש הרמדאן, והוא מצוין בשלושת הימים הראשונים של חודש שוואל, החודש העשירי בלוח המוסלמי.

אוקטובר :

Eid al-Adha – חג הקורבן המכונה גם "החג הגדול", הוא חג מוסלמי המציין את המועד לקיום החג', העלייה לרגל למכה. הוא נחגג החל מהיום העשירי של חודש ד'ו אל-חיג'ה (החודש האחרון בלוח המוסלמי), ונמשך ארבעה ימים. שם החג נובע מן הקשר לסיפור העקידה בקוראן ובמסורת המוסלמית, בו היה מוכן הנביא אברהםלהעלות את בנו קורבן לאלוהים.

דצמבר :

Christmas Day (Eid Al Milad Al Majeed, Al Eid Il Sagheer) – חג המולד נחגג בירדן על ידי



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו