טיול פנורמי אל המוחרקה - טיולים ואתגרים

טיול פנורמי אל המוחרקה

       טיול פנורמי אל המוחרקה

קרן הכרמל או המוחרקה ..המקום הנקרא "מוחרקה" – פירוש המילה בערבית "מקום התבערה" – מוכר כבמת קרבנו של אליהו הנביא. הוא שוכן בקצהו הצפון – מזרחי של הר-הכרמל ומשקיף על עמק יזרעאל, גובהו 482

המאורע מסופר במקרא בצורה חזיונית ודרמטית. המחבר מתאר את מאבקו של אליהו נגד איזבל בת מלך הצידונים, אשתו של אחאב, מלך ישראל, אשר ניסתה להכניס את הפולחן של ה"בעל" במלוכה הצפונית. הנביא התקומם נגד המלכה, נלחם בעוז ואותות משמיים אחרי שחוסלו רוב נביאי ישראל.

אז איך קיבל המקום את השם  המוזר הזה ? מוחרקה (מקום השריפה), הכל החל מהימים בו התחתן מלך יהודה עם בת מלך הצידונים  איזבל וזו הביאה איתה דת חדשה  לתושבים,    עבודת אלילים  , כמובן שהנביא של אותם הימים נעמד על רגליו האחוריות וניסה בכל כוחו להדיר את רוע הגזירה וכמובן לנסות להשפיע על האנשים לא ללכת שבי אחרי כוהני הדת של הצידונים  "ויגש אליהו אל-כל-העם, ויאמר עד-מתי אתם פסחים על-שתי הסעיפים–אם-יהוה האלהים לכו אחריו, ואם-הבעל לכו אחריו;"  ניתן להבין כי אליהו הנביא  היה בן המיעוטים , לכן בלית ברירה  הוא קרא תיגר על כוהני הדת   "ויגש אליהו אל-כל-העם, ויאמר עד-מתי אתם פסחים על-שתי הסעיפים–אם-יהוה האלהים לכו אחריו, ואם-הבעל לכו אחריו; ולא-ענו העם אתו, דבר. ויאמר אליהו, אל-העם, אני נותרתי נביא ליהוה, לבדי; ונביאי הבעל, ארבע-מאות וחמישים איש. ויתנו-לנו שנים פרים, ויבחרו להם הפר האחד וינתחהו וישימו על-העצים, ואש, לא ישימו; ואני אעשה את-הפר האחד, ונתתי על-העצים, ואש, לא אשים. וקראתם בשם אלהיכם, ואני אקרא בשם-יהוה, והיה האלהים אשר-יענה באש, הוא האלהים; ויען כל-העם ויאמרו, טוב הדבר. ויאמר אליהו לנביאי הבעל, בחרו לכם הפר האחד ועשו ראשנה, כי אתם, הרבים; וקראו בשם אלהיכם, ואש לא תשימו. ויקחו את-הפר אשר-נתן להם, ויעשו, ויקראו בשם-הבעל
מהבקר ועד-הצהרים לאמר הבעל עננו, ואין קול ואין ענה; ויפסחו, על-המזבח אשר עשה. ויהי בצהרים ויהתל בהם אליהו, ויאמר קראו בקול-גדול כי-אלהים הוא–כי שיח וכי-שיג לו, וכי-דרך לו; אולי ישן הוא, ויקץ. ויקראו, בקול גדול, ויתגדדו כמשפטם, בחרבות וברמחים–עד-שפך-דם, עליהם. ויהי, כעבר הצהרים, ויתנבאו, עד לעלות המנחה; ואין-קול ואין-ענה, ואין קשב
. אליהו הנביא היה איש אמיץ ובעל תושייה ,    אליהו דורש מאחאב לקבץ את העם ואת נביאי הבעל על הר-הכרמל לשם התמודדות בינו לבינם (מלכים, א', י"ה – כ"א).הורד (2)

הנס והעדות הזאת, היחידה במינה, לקיום אלוהים אחד, נחרטה בלב הדורות. עם התנ"ך היא הוכנסה לדת הנצרות ודרך הקוראן לדת האיסלם. לפי המסורת של כל שלוש הדתות קרה הדבר בקרן הכרמל.

וַתִּפֹּל אֵשׁ-ה', וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים, וְאֶת-הָאֲבָנִים" (ספר מלכים א'פרק י"חפסוק ל"

לאור סיפור זה. כפי שניתן לקרוא, לאחר שהאש ירדה לקח אליהו, על פי המסורת, את נביאי הבעל לעבר תל קשיש אשר במורד הכרמל ושם, בסמוך לנחל הקישון שחט אותם. הכרמליתים, מאמינים גם כי המשפט בתנ"כ :"עב קטנה ככף איש עולה מים" (מלכים א י"ח 44) הינה סמל למרים הבתולה הקדושה, ומכאן למקום ישנה קדושה כפולה.  המסורת בדבר קדושת קרן הכרמל, משותפת לכל שלוש הדתות. מומלץ בחום להיכנס למנזר וליהנות מהנוף המדהים שנשקף מראשו. מדרום לצפון רואים את רמות מנשה והרי אם אלפחם, צפון הרי השומרון, הגלבוע, עמק יזרעאל, הגלעד הגליל והר החרמון. בחצר המנזר נמצא פסל של אליהו הנביא והוא הוצב כאן לאחר שקודמו הושחת והועבר לעיר נצרת.

המנזר 

המנזר נבנה בשנת 1883 על יסודות עתיקים יותר, וכמו מנזר סטלה מאריס בחיפה הוא שייך למסדר הכרמליטים. מסדר זה, שנוסד בכרמל, אימץ את דמותו של אליהו הנביא, הקרוי בערבית אל–ח'דר (הירוק),

שעות פתיחת המנזר: בכל ימות השבוע פרט ליום ראשון 08:00-12:30 , 14:30-16:30 טלפון 0528779686.הורד (3)

איך מגיעים

המנזר נמצא בדרום עיר הכרמל – דליית אל כרמל. הגישה הפשוטה ביותר היא מכביש 70 (ואדי מילק).

מכביש 70 פונים צפונה במחלף אליקים. נוסעים עם כביש 672 צפונה עד שמגיעים לכניסה ליישוב. עוברים שתי כיכרות ישר, ובכיכר השלישית פונים ימינה (מזרחה). ממשיכים עם הכביש כל הזמן ישר עד שמגיעים למנזר.

פסל אליהו הניצב בחצר אינו הפסל המקורי. הפסל הראשון היה מעשה ידיו של נזיר כרמליתי מבוואריה והוא הובא לארץ בשנת 1914 ביוזמת האב סיריל שהיה ראש המסדר הכרמליתי בכרמל בשנים 1905-1919. הפסל השוכן כיום בנצרת, נעשה מאבן חול צהבהבה וגסה, מהסוג ממנו בנויים בתי העיר מינכן בבוואריה. אליהו פוסל כשראשו שמוט בעצב על חזהו, כאילו הוא בוש במעשהו. ידו הימנית אוחזת בחרב שמוטה. חוקר ארץ ישראל יהודה זיו סבור כי התנוחה ביטאה חרטה וצער על תוכחת ה': "לֹא בָרוּחַ ה'… לֹא בָרַעַשׁ ה'… לֹא בָאֵשׁ ה' …(כי אם) בקוֹל דְּמָמָה דַקָּה".[4] לפי תפיסת עולמה של היהדות. בעודו מונח באריזתו, פרצה מלחמת העולם הראשונה וחיילים טורקים שפשטו על המנזר, פרצו את הארגז בתקווה למצוא בו מטמון. משנתאכזבו, כרתו את ראש הפסל ואת ידו הימנית שולפת החרב. הראש הוטל לבור מים סמוך. לאחר המלחמה הועלה הראש מהבור והושב על כנו, אולם היד הקטועה לא נמצאה. שתי אגדות עם קשורות בפסל זה. תחילה ייחסו את קטיעת היד לנפוליאון בונפרטה בעת המצור על עכו ב-1799 וכן גם לקאוקג'י בעת קרב משמר העמק. לפי האגדה האמינו השניים כי כל עוד יניף אליהו את החרב הם לא יצליחו במלחמתם, ולפיכך שלחו חיילים לקטוע את היד.

כשאתה עומד על מרפסת הבניין ומסתכל על הנוף המשתרע לפניך, מראש הנקרה, החרמון, דרך הגליל כולו, גבעות הגעש של רמת הגולן, התבור, הגלעד, הרי הגלבוע ושומרון, עד לשרון וחולות קיסריה, גם אתה נוטה לקבל את הגרסה, כי המקום ראוי למאורע מסוג זה.הורד (1)

טיול לכל עונות השנה , למעט ימי גשם , ניתן גם לטייל בסביבה

 

 

 

 

הורד

 



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו