נחל שיח בחיפה - טיולים ואתגרים

 טיול משפחות מומלץ לחודש ספטמבר

הסתיו כבר בפתח וכבר מרגישים את רוחות הסתיו

הפעם אנו נטייל בוואדי מקסים שיש בו הכל מכל כל … נופים פנורמיים, צמחייה , מעיינות , דתות , וסיפורים לרוב, בקצרה כל מי שבאמת אוהב לטייל זה המקום המתאים לטיול

אזור : חיפה

מס ק"מ 2

Black

שחור

צבע המסלול : שחור

איך מטיילים

המסלול בנחל הינו אורכי יש צורך  בשני רכבים, או להשאיר ברכב בתחילת ולחזור אליו במונית בתום הטיול.

תחילת המסלול: בסמוך לרחוב לוטוס 12 [1 במפה] בשכונת כרמליה בחיפה, בסמוך לבית הספר הרצל.

סיום המסלול: בשער ברוש של בית הקברות שדה יהושע בחיפה, ברחוב המלך שלמה [7].images

תחנות מוניות באזור להקפצה לתחילת המסלול: 04-8382626, 04-8114848, 04-9999999.

מתחילים לטייל בנחל שיח

נחנה את הרכב בתחילת המסלול ובעקבות השלט המורה לנחל שיח נקיף את בית ספר הרצל מצד ימין ונלך עם שביל המסומן בסימון שבילים שחור במורד הנחל [1].

השם העברי נחל שיח מתבסס על שמו הערבי – ואדי "א-סיאח" ("המשוטטים" בערבית). אחת הסברות היא כי המשוטטים היו נזירים כרמליתים שחיו כאן במאה ה-13 ועליהם עוד יסופר..

ההליכה במורד הנחל עוברת בין סלעי הקרטון, שעלולים להפוך לחלקים לאחר גשם, והיא חושפת את נוף הים התיכון המוסתר על ידי מלון מרידיאן, שנראה פשוט לא במקום. לאחר כ-600 מטרים בערוץ הנחל [2], אנו חוברים לערוץ נחל הבא משמאל ומנקז את בתיה של שכונת כרמליה. מעט מעל לנקודת החיבור בין הואדיות, ישנו כבשן סיד ישן. לאחר כ-300 מטרים נוספים במורד הנחל נגיע לעין משוטטים – עין אל פרג' [3].

עין משוטטים ומערת המתבודדיםimages (2)

ממזרח למנזר נובע עין משוטטים או בשמו הערבי: עין אל פרג` (מעיין הישועה) [3]. לפי אמונת תושבי הסביבה ניחנו מימי המעיין בסגולות מרפא. הכרמליתים מאמינים כי ממימיו שתה אלישע הנביא. לגבי שמו העברי תוכלו לבחור אחד משני ההסברים: תרגום שמו הנכון של ואדי א-סיאח או הנצחת אגודת המטיילים המיתולוגית "אגודת המשוטטים":

בצדו השני של האפיק (הצד הצפוני), אל מול המעיין, נמצאת מערת קומתיים חצובה בסלע הקירטון. למערה שני פתחים – אחד בקומה התחתונה והשני בעליונה. שערים כבדים שהוצבו על ידי הכרמליתים (עליהם נשמע בהמשך) מגיפים את הפתחים להגן על המקום החשוב להם. מערה זו שמשה כמקום קבורה תפילה אחסון. בחלק התחתון מספר אבוסים.

images (1)

כ-50 מטרים בהמשך השביל, נראה מצד שמאל לנו מבנה עתיק הרוס. נעלה עם המדרגות העולות לעבר המבנה [4].

 

המנזר הכרמליתי

המנזר שאנו רואים נבנה על ידי הכרמליתים. זהו מסדר קתולי שנוסד כאן בכרמל במאה ה-12 על ידי נזיר איטלקי בשם ברתולד. בתחילת המאה ה-13 קיבלו הכרמליתים מאלברט – פטריארך ירושלים, תקנון בן 16 סעיפים, שכללו סגפנות ועבודה. סמלם של הכרמליתים כולל שלושה כוכבים (מרים, אליהו ואלישע) ואת צורת הר הכרמל.

 

במערך המבנים שבמקום  זוהו שלושה שלבי בניה: בתחילת ובסוף המאה ה-13 ובסוף המאה ה-17. מהמנזר בעל האולם המלבני, שרד שער כניסה מקושת ותחילתו של גרם מדרגות לוליני אשר הוביל לקומה עליונה. למרות מצב שימורם הרע – מרשימים העמודים הלבנים בעלי בסיסים וכותרות מעוצבים. הנוצרים שגורשו באכזריות מהמקום במחצית המאה ה-13 שבו לכאן לאחר כארבע מאות שנה – במאה ה-17. רק בסוף המאה ה-18 עברו הכרמליטים לראש הכרמל ומפורסמים מנזריהם בסטלה מאריס ובמוחרקה.

ממערב למנזר ההרוס ניצב מבנה חדש יחסית – זהו תא תפילה (קפלה) המעיד על המשך האחיזה הכרמליתית במקום. הביטו בסמל הכרמליתי העתיק הטבוע מעל הדלת. הסמל הושחת חלקית אך ניתן לזהות את מרכיביו.

עין שיח ובוסתן כיאטהורד

לאחר הביקור במנזר נמשיך עם השביל למטה. מולנו, בצד ימין אנו רואים שני צריחי מסגד. נוכל להבחין כי בהמשך הנחל, עולה גרם מדרגות (מעל 300 במספר) לעבר שכונת כבביר. בשכנה זו גרים האחמדים – זרם מענין של האסלם שנוסד בהודו ומטיף לנאורות, שלום ואהבה ומתנגד למלחמת הג`יהאד. מקור השם כבביר הינו על שם של צמח: בערבית – צלף קוצני!

בהמשך השביל, בסמוך לחיבור שבילים (השחור בו אנו צועדים והאדום המגיע מדרום) נובע מעין עין שיח [6]. מימיו נקווים לבריכה קטנה ומתפצלים לתעלות היורדות במורד הנחל.

מערכת תעלות מובילה את מי מעין שיח לבריכה מלבנית שסביבה מספר מבנים [6]. זהו בוסתן כיאט הכולל עצי פרי ונוי. הבוסתן נבנה בתקופת המנדט הבריטי על ידי עזיז כיאט ממשפחה ערבית נוצרית שגרה בחיפה. הבוסתן נטוש כיום ונמצא באחריות עירית חיפה. ארגוני סביבה ואדריכלים משמיעים קולם למען שיקומו. כמה "משוגעים לדבר" מתחזקים את המקום באופן שוטף.הורד (1)

למרות שהמקום אינו אתר קמפינג מוכרז, יש הנהנים לנטוע אוהל בסמוך לבריכות המלאות כמעט כל השנה (יש לשמור על הנקיון).

השביל השחור ממשיך עוד מעט עד שהוא מגיע לדרך הראשית אשר מצפון לבית הקברות של חיפה – זוהי נקודת הסיום [7].map149

 

Comments are closed.


Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו