בחירה וסידור תרמיל לטיול - טיולים ואתגרים

בחירה וסידור תרמיל לטיול

בחירה וסידור תרמיל לטיול

כל מה שצריך לדעת על תרמילים ותיקים
מי מאיתנו לא יוצא לטיול עם תרמיל ואין זה משנה אם זו מוצ'ילה לטיול במזרח או תיק גב לטיולים בשבת בבוקר? אבל השאלה החשובה היא האם בחרתם בתרמיל הנכון. לפניכם, השלבים לבחירת תרמיל טיולים, החומרים מהם עשוי התרמיל, אריזה נכונה של התרמיל, תחזוקת תרמילים ועוד. אחרי הכל, התרמיל הוא הבית של המטייל!
המלצת צוות סניפי למטייל – תרמיל יום 34 ליטר מתאים גם למדריכי טיולים. מערכת גב עמידה ומאווררת במיוחד, מסגרת אלומיניום פנימית לחיזוק וחלוקת משקל/
המלצת צוות סניפי למטייל – תרמיל יום 34 ליטר מתאים גם למדריכי טיולים. מערכת גב עמידה ומאווררת במיוחד, מסגרת אלומיניום פנימית לחיזוק וחלוקת משקל
בכתבה זו:

שלבים בבחירת התיק להחליט על הגודל הרצוי (נפח בליטרים): עד 25 ליטר – מוגדרים כתרמילים קטנים, המתאימים גם לילדים.
30-40 ליטר – נפח בינוני, המתאים לרוב השימושים.
45 ליטר ויותר – נפח גדול, למי שמתכוון לשאת בתיק הרבה ציוד יחסית.
כדאי להתחשב בסוג הבד ממנו תפור התיק:
בד ניילון – קל, אטימות טובה למים, פחות עמידת לקריעה ושחיקה.
בד פוליאסטר – עמידות טובה יותר לקריעה ושחיקה.
בד קורדורה – עמידות מצוינת לקריעה ושחיקה, כבד יחסית.
מספר הבד (300 עד 1000) מציין עובי יחסי של הסיב המרכיב את הבד, ככל שהמספר
גדול יותר הבד יהיה עבה, חזק וכבד יותר, אך אטום פחות למים.

איך לבחור תרמיל
"התרמיל הוא ביתו של המטייל". זוהי לא סתם אימרה. לרוב המטיילים, התרמיל הוא הפריט החשוב ביותר המשפיע על רמת הנוחות בזמן הליכה ממושכת. שלושה קווים מנחים עומדים בעת בחירת תרמיל: נוחות, עמידות ונפח. בעת בחירת תרמיל צריך גם לזכור: א. אין תרמיל המתאים לכולם. ב. אין תרמיל המתאים לכל התנאים. כל תרמיל בנוי משני מרכיבים בסיסיים: גוף התרמיל ומערכת הגב (מנשא). עיקר הטכנולוגיה בייצור תרמילים מושקעת כיום בתחום מערכות הגב.

מערכת הגב
אפשר למצוא מגוון ענק של מערכות גב שונות. חלקן פשוטות, חלקן מתוחכמות, אבל כולן מתחרות על השגת הנוחות האופטימלית על גבנו. כאשר מתכננים מערכת גב מתחשבים בצרכים הבאים: התאמה למבנה הגב – גודל וצורה, יכולת עמידה זקופה ככל האפשר והשגת יציבות בזמן תנועה. תרמיל גב חייב לעקוב אחר תנועת הגוף ולא להתנגד לה. מערכת גב טובה תצמיד את המטען אל הגב ותעביר את העומס אל האגן, שמהווה מרכז כובד ונקודת משענת חזקה וכך תאפשר נשיאת משקל יעילה ונוחה. כאשר למערכת הגב מבנה אנטומי המתחשב בצורת הגב ואורך המנשא תואם את אורך גב המשתמש, ניתן למקם את המותנית והכותפות בצורה האופטימלית.

מערכות גב מתכווננות מאפשרות לבצע כיוונון, אבל רק לגבי גב המצוי בתחום הגודל המתאים. מקובל שהתאמה נכונה של מערכת הגב מחלקת את העומס בין הכתפיים לאגן (רוב העומס על האגן), בניגוד למה שרבים אולי חושבים, נוחות מושגת לא בזכות כמות ועובי הריפוד, אלא בזכות התאמה של המנשא לגב המשתמש הן מבחינת עיצוב והן מבחינת גודל. כל התרמילים הנמכרים בארץ הם תרמילים עם מסגרת פנימית. הנתמכת, בדרך כלל, על ידי שני מוטות אלומיניום המעוצבים בצורת S שטוח להתאמה מירבית לגב. האלומיניום מתעצב עם הזמן על פי מבנה הגוף (או שניתן לעצב אותו על ידי כיפוף), כך שיתאים למבנה גב החורג מהממוצע. לרוב, חלקי המסגרת מוטמנים בתוך המנשא ואינם נראים לעין, החלקים הנראים הם הכותפות והמותנית.

גוף התרמיל
בדרך כלל, לתרמיל עם נפח גדול מנשא גדול יותר. לכן, חשוב לא להיסחף בדרישות הגודל, שפירושן מנשא שאינו מתאים בגודל. מלבד זאת, כל נפח סופו שיתמלא. תרמיל גדול יותר סופו שיהיה כבד יותר וכמובן פחות נוח. החוכמה היא לבחור נפח מינימלי שיתאים למרבית הצרכים. את התרמילים מחלקים לשלושה סוגים: תרמילי מזוודה, תרמילי שק ותרמילים משולבים.

תרמילי מזוודה הם מאוד שימושיים. גישה נוחה למטען ונוחות בתפעול ונשיאה, הפכו את תרמיל המזוודה לפופולארי בקרב מטיילים שאינם נוהגים לבצע מסלולי הליכה. מטיילי רכבות, קמפינג או אכסניות הן לקוחות פוטנציאלים של תרמילים מסוג זה. תרמילי מזוודה מופיעים במגוון נפחים: 50-80 ליטרים. העיצוב הבסיסי הוא פשוט. תא מרכזי עם גישה מלאה דרך פאנל הנסגר עם רוכסן היקפי. על הפאנל תפור תא נוסף קטן יותר. השימוש ברוכסנים מאפשר פתיחה מהירה ומלאה ומאפשר למנוע גישה לתאים על ידי נעילת הרוכסנים במנעול קטן. בתרמיל עמוס, מוטלים על התפרים והרוכסנים עומס רב. לכן, בתרמיל איכותי חייבות להיות רצועות צמצום, שתפקידן להפחית עומס מהרוכסנים.

במהלך נסיעות, במעבר בשדות תעופה ותחנות רכבת או בזמן שהמנשא לא בשימוש, הוא חשוף מאוד לפגיעות ברצועות או האבזמים לכן במרבית תרמילי המזוודה ניתן למצוא כיסוי מגן למערכת הגב הנרכס בעזרת רוכסן. כאשר המנשא מכוסה ניתן לשאת את התרמיל בעזרת רצועת כתף או רצועת יד מרופדת, בהשוואה ליתר התרמילים, תרמילי מזוודה עמוקים יחסית. המשמעות היא מרכז כובד מרוחק יותר מהגוף. מבנה זה גורם לתרמיל מזוודה למשוך לאחור ולאי נוחות רבה יותר ולכן תרמילי מזוודה אינם מתאימים להליכות ארוכות עם ציוד רב יחסית, ובוודאי לא לטיולים הכוללים הליכה מאומצת וטיפוס במקומות תלולים.

תרמיל שק מעוצב כך שהוא מותאם לשאת משקל כבד ולהליכה בתוואי שטח קשים. הוא צר וארוך יחסית ומאפשר הליכה יציבה יותר. במרבית תרמילי השק ניתן למקם ציוד כבד גבוה בצורה נוחה ויעילה. תרמיל שק מאפשר ניצול נפח יעיל יותר בהשוואה לתרמיל מזוודה בנפח זהה ונוח להוסיף לתרמיל אביזרים חיצוניים.

מבנה התרמיל גלילי, כאשר הוא נעשה צר יותר כלפי מעלה. בדרך כלל התרמיל מחולק לשניים: תא תחתון (שליש מהנפח) עם גישה נפרדת (על ידי רוכסן) ותא עליון עיקרי עם גישה עליונה (פתיחת קיטבג) וביניהם ישנה מחיצת הפרדה הניתנת לפתיחה בעת צורך. לעיתים נוספים כיסי צד להוספת נפח ושיפור החלוקה. סגירת החלק העליון במרבית התרמילים נעשית בעזרת כובע עם כיס עליון שבנפחו אפשר לשים לא מעט ציוד. כיסי צד משפרים את חלוקת הנפח והגישה לציוד, אבל הם עלולים להפריע בהליכה במקומות צרים ועשויים להפריע לאיזון התרמיל, לכן יש להקפיד על איזון משקלי בין הכיסים. גם להפרש של קילוגרם בודד משמעות רבה באיזון והטלת עומס יתר על צד אחד של הגוף.

לכיסים חדשניים עיצוב שטוח יותר וכאשר אינם בשימוש הם משתטחים על דופן התרמיל. לעיתים רחוקות מוסיפים פתח גישה קדמי גם לתא העליון. פאנל עם זוג רוכסנים מאפשר גישה נוחה לכל נפח התא, אבל ה"מחיר" הוא בתוספת תפרים וירידה בחוזק. תוספת במשקל עקב תוספת רוכסנים ובד ונקודות עלולה לגרום, באופן יחסי, לחדירה קלה של גשם. כדי להפחית את העומס מהרוכסן מצויות ברוב התרמילים רצועות צמצום היכולות לשמש גם לקשירת ציוד מבחוץ. בצד התרמיל מצויות, בדרך כלל, 2-4 רצועות צמצום. הן מיועדות לצמצום והצרת נפח לא מנוצל, להוספת כיסים חיצוניים ולקשירת ציוד חיצוני.

סגירת הפתח העליון של התא העיקרי נעשית, בדרך כלל, בעזרת שרוול כיווץ. לעיתים, מיועד השרוול לספק תוספת נפח. מילוי השרוול והגבהת הכובע אמורים לספק נפח נוסף. הבעיה היא שתוספת זו עולה מעל גובה הכתפיים ומגבירה את טלטול התרמיל ומפחיתה יציבות בצורה משמעותית. גם הצהרת תוספת הנפח של היצרן אינה עומדת ממש במבחן הפרקטיות מאחר ואין זה ריאלי להשתמש בכל התוספת האפשרית אם רוצים ללכת בנוחות. עם זאת, אופציה לתוספת נפח מספקת גמישות רבה כאשר צריכים באופן זמני נפח נוסף. למשל, אם זקוקים לנפח של 65 ליטרים, יש לבחור תרמיל שזהו נפח ההתחלתי שלו ולא 50+15. תרמילי שק מופיעים בנפחים של החל מחמישים ליטרים ועד למעלה מתשעים. לרוב הגברים ולרוב השימושים נפח של 65-70 ליטרים הוא האידיאלי. לנשים הנפח האידיאלי הינו 50-65 ליטרים.

תרמיל משולב הוא תרמיל המנסה לשלב את התכונות הטובות של תרמיל מזוודה עם היתרונות של תרמיל שק. העיצוב הקלאסי דומה לתרמיל שק, כאשר התא העליון נפתח באמצעות רוכסן היקפי קדמי, ללא פתח עליון וללא "כובע", וכך מתקבל תרמיל פרקטי עם גישה נוחה לציוד ונוחות נשיאה המתקרבת לתרמילי שק. בגלל אופי האריזה ניתן לדחוס בתרמיל שק בנפח זהה כ-20% יותר ציוד, כמובן בתוספת משקל. התרמיל אינו מומלץ למי שצריך לשאת ציוד רב בזמן הליכות קשות, ועדיף שיבחר בתרמיל שק. לעומת זאת, לתרמילאים שמטיילים עם תרמיל על הגב (אך לוקחים איתם פחות ציוד), והטיול שלהם מורכב פחות מטרקים, מומלץ תרמיל משולב.

בעת הבחירה של התרמיל רצוי להתחשב בשיקולים הבאים המסודרים על פי חשיבותם:

נוחות – מושפעת מההתאמה והמבנה של כל מנשא ומנשא.
נפח – מושפע מגודל המנשא, אבל בהתחשבות בכמות המטען וסוג הטיול.
תאים וכיסים (מספר וגודל) יש לבחור על פי סוג הטיול, סוג הציוד והעדפה אישית.
חומרים – קובעים את העמידות וחדירות למים. משפיעים על משקל ומחיר.
מחיר – מושפע מאיכות הייצור, חומרים ומוניטין היצרן.
כל בחירה של תרמיל כרוכה בהתפשרות. תרמיל שיענה על מרבית הדרישות הוא התרמיל האידיאלי עבורך.

תרמילים לנשים

פרופורציות מבנה הגוף של נשים שונה מגברים וזו עובדה. עובדה היא גם שרוב המנשאים מעוצבים לפי מבנה גוף גברי. כיום, יצרנים רבים מציעים מספר דגמים המיועדים לנשים. מנשאים לנשים נוטים להיות קצרים וצרים יחסית למנשאים סטנדרטיים, זאת משום שלרוב הנשים הגב קצר יותר. מבנה האגן של נשים רחב יחסית לגבר בגובה זהה, לכן במנשאים המותאמים לנשים מבנה המותנית שונה ממנשאים רגילים. נשים נוטות להשתמש פחות ברצועת חזה. המיקום האופטימלי של קו בתי השחי מניח את הרצועה ישירות על החזה דבר העלול להיות מכאיב. על כן, ניתן לנקוט באחת משתי דרכים: מיקום הרצועה על החלק העליון של החזה כך שהלחץ יהיה מינימלי או מיקום הרצועה מתחת לחזה (במידה ואורך הכותפות מאפשר). תרמילים המיועדים לנשים מסומנים בדרך כלל באות L.

החומרים מהם עשוי התרמיל
כאשר תרמילים רבים נראים דומים כל כך, הבדלי האיכות הנובעים משימוש בחומרים טובים יותר ואיכות ייצור גבוהה יותר, יכולים לספק את הטיעונים למה תרמיל זה עולה יותר ולמה הוא עדיף על תרמיל אחר. התרמילים עשויים אריגים סינתטיים מניילון או פוליאסטר, הנבדלים ביכולת עמידות בשחיקה, עמידות בקריעה, עמידות לקרינה ועמידות לחדירת מים. יש להתחשב גם בייעוד התרמיל והתאמת הבד לתנאי השימוש. לדוגמא: אריג ככל שהוא יענה על כל הצרכים שאמרנו, אך יהיה כבד מידי, אינו יעיל באותה מידה כמו אריג קל מאוד, אך חלש. האריג הבולט כיום בתרמילים הוא ה"קורדורה": קבוצת בדי ניילון ששיטת ייצור החוט מקנה לאריג עמידות גבוהה כנגד שחיקה, אבל קשה יותר להשיג איכות ציפוי גבוהה נגד חדירת מים. בקבוצה שנייה של אריגים לתרמילים נכללים אריגים המכונים "אריגי ניילון". אריגים אלה עשויים מניילון או פוליאסטר. משתמשים בהם בתרמילים זולים, או כאשר רוצים להפחית משקל , או כדי להשיג אטימות טובה יותר למים.

לעיתים, מחזקים אריגים באמצעות אריגה בשיטת RIPSTOP, בה עוברים לאורך ורוחב הבד חוטים חזקים יותר ונוצרת דוגמת ריבועים. בדרך זו ניתן לחזק בדים קלים יחסית ולהקנות להם עמידות גבוהה לקריעה. מקובל להשתמש בחוט עבה יותר או בחוט חזק יותר כמו קוולאר או ספקטרה. מרבית האריגים מושווים על פי מידה המתארת את משקלו של החוט המרכיב אותה, קרי "דנייה", ויכולה להעיד על חוזק האריג מאחר והיא מקבילה בדרך כלל לעובי החוט. אריגים עבים במיוחד כמו 1000 דנייה משמשים בעיקר לחיזוק נקודות מועדות לשחיקה כדוגמת תחתית התרמיל או לייצור התרמיל כולו. אריגי 500-700 דנייה קלים יותר, צפופים יותר ופחות חדירים למים ומשמשים בעיקר לייצור גוף התרמיל. אריגים קלים 200-420 דנייה משמשים לייצור תרמילים קלים במיוחד או בנקודות שאינם מועדות לשחיקה. לעיתים אריגים כאלה הם מסוג RIPSTOP.

תיאום התרמיל על הגב
תיאום מרבית המנשאים נעשה על פי עקרונות זהים. תיאום יש לבצע כאשר התרמיל מלא. יש לשמור על חלוקת עומס נכונה בתוך התרמיל כפי שמוסבר בהמשך. בשעת המדידה רצוי להימנע משימוש בחגורה, לבישת ביגוד עבה או חולצה עם רפידות כתפיים. תיאום מתבצע בשני שלבים: קביעת המיקום של רצועות הכתפיים ולאחר מכן ביצוע כיוונון עדין. לפני העמסת התרמיל יש להרפות את כל הרצועות. השלבים (השימוש בלשון זכר רק לשם הנוחות):

העמס את התרמיל על הגב.


חגור את רצועת המותן (סגירת אבזם בלבד), אך אין להדק.
מקם יד אחת מתחת לתרמיל ויד שניה מקם כך שבעזרתה תוכל להדק את האבזם.
בעזרת היד הרם את התרמיל ומקם אתו כך שכרית הגב תמלא את שקע הגב התחתון. במקביל הדק את אבזם רצועת המותן וודא שהמותנית חובקת היטב את עצמות האגן. (ביצוע פעולות אלה תוך כדי רכינה קדימה, מקלה על הפעולה).
כעת יש להדק קלות את רצועות האיזון התחתונות (הנמצאות בצידי רצועת המותן) עד למצב בו מרגישים שהן מעבירות עומס קדימה.
הדק את רצועות הכתפיים. כדאי לעשות זאת ברכינה קלה קדימה ולהדק. במצב זה רצועות הכתפיים צריכות לעטוף את הכתפיים. אם נותר רווח מעל הכתפיים צריך לקצר את אורך מערכת הגב (כל מערכת גב ושיטת הכיוונון שלה) ולשחרר שוב את רצועות הכתף ולחזור על הפעולה עד שלא ישאר רווח בין הכתפיים לרצועות. לחלופין אם תוך כדי הידוק רצועות הכתף התרמיל נמשכה למעלה ורצועת המותן עולה מעל המותן יש להאריך את אורך מערכת הגב.
עתה יש למקם את רצועת החזה (אופציונלי – תפקידה למשוך את רצועות הכתף לכיוון מרכז הגוף, ולמנוע חיכוך עם הזרועות). יש להביא אותה מעט מתחת לקו בין בתי השחי. לפני הידוק רצועת החזה יש להרפות את הכותפות ואז לסגור את האבזם ולהדק קלות. עתה יש להדק שנית את רצועות הכותפות במשיכה אחידה כלפי מטה ובכוח האצבעות. בשלב זה ניתן לעבור לכיוונון עדין של הרצועות עד לקבלת תחושת נוחות מרבית. יש לזכור שהמטרה היא להעביר את עיקר העומס אל המותניים ולמנוע לחץ על מפרקי הכתפיים.
על מנת לוודא התאמה רצוי ללכת עם התרמיל ולנסות מספר תיאומים עם עליה הדרגתית במשקל.

אריזה נכונה של תרמיל
כאשר המטען הכבד ממוקם בחלקו העליון של התרמיל, די בהטייה קלה של הגוף קדימה כדי להעביר את מרכז הכובד אל מרכז הגוף. שיטה זו מאפשרת הליכה זקופה יחסית המתאימה יותר להליכה על גבי שבילים, הליכות מונוטוניות וללא שינויים דרסטיים בתנאי ההליכה. כאשר המטען הכבד ממוקם נמוך יותר, מעל מחיצת ההפרדה, מרכז הכובד מונמך ומושגת יציבות גדולה יותר, אם כי ההליכה כפופה יותר. צורה זו מתאימה להליכה בתנאי שטח קשים, תלולים או טיפוס בהם נדרש יותר שיווי משקל. מיקום יעיל של המטען דורש מספר התנסויות עד שצוברים ניסיון. חשיבות רבה יש גם לאופן בו מסודר או ממוקם הציוד מבחינת היגיון השימוש. כדאי לתכנן סידור תרמיל קבוע שבו יודעים היכן כל דבר מצוי גם אם צריך למצוא אותו בחשכה או תחת לחץ.

הנה כמה עצות:

סדרו את הציוד כך שדברים חיוניים יהיו בהישג יד ולא ידרשו להפוך כל פעם את התרמיל כדי למצוא אותם (נכון בעיקר לתרמיל שק).
שק"ש מומלץ לאכסן בתא התחתון. במידה והשק"ש לא תופס את כל נפח התא אפשר להוסיף גם ביגוד מלוכלך או לבוש שלא נצטרך במהלך היום.
פריטים קטנים כדאי לרכז בנרתיקים קלים בהתאם לקבוצות שייכות כמו כלי רחצה, עזרה ראשונה וכדומה. כאשר כל נרתיק ממוקם בהתאם למידת נחיצותו ואם אפשר הוא גם בצבע שונה.
אם יש אוהל, אזי ארזו אותו אחרון בבוקר כי נפתח אותו ראשון בערב. כלל זה יפה במיוחד אם מזג האוויר גשום או נוטה להיות כזה. מאחר והאוהל גם כבד יחסית ובעל נפח הרי למיקומו משמעות רבה באיזון יעיל. מומלץ לשים את האוהל מתחת ל"כובע". מיקום זה גם ממקם פריט כבד יחסית בקו ישר עם מרכז הכובד של התרמיל וגבוה יחסית. קשירת האוהל בצידי התרמיל מסיטה את מרכז הכובד בצורה משמעותית ודורשת איזון מורכב יותר, ואז מומלץ לחבר בצד אחד את שקית המוטות ובצד שני את היריעות..
מזרן הוא פריט גדול וקל. מומלץ לקשור אותו ברצועות ההידוק של התא התחתון. במצב זה כאשר התרמיל מונח על הקרקע הוא מסייע לתרמיל לעמוד ולא ליפול. אפשר לצפות בעזרת המזרן את התרמיל מבפנים או מבחוץ כדי להגן על התרמיל מחיתוך או פגיעות עקב נפילה בזמן נסיעות.
עזרים לתרמילים
כיסוי תרמיל: תרמיל אינו אטים למים. אם רוצים להבטיח שהציוד בתוך התרמיל יהיה יבש צריך להשתמש בכיסוי תרמיל. ניילון אינו מעשי במרבית המקרים (אולי, למעט בזמן מעבר בתוך מים). כיסוי הרבה יותר פרקטי, הוא חוסך את הניילון ומגן על תרמיל גם מלכלוך ופגיעה פיסית (למשל, בהטענה והעמסה בתחבורה ציבורית ובטיסות). קיימים מספר סוגי כיסויים. שני הסוגים הקלאסיים הם כיסוי חצי וכיסוי מלא. כיסוי חצי עוטף את כל התרמיל מלבד המנשא ומתהדק בעזרת שרוך כיווץ. כיסוי מלא הוא מעין שק עם פתחים ליציאת הכותפות והמותנית. הוא מספק הגנה היקפית טובה יותר ומאפשר הגנה גם על ציוד הנקשר בחוץ שבדרך כלל אינו מאפשר שימוש בכיסוי חצי. פיתוח אחרון של כיסוי התרמיל הוא כיסוי מלא הנפתח באמצעות רוכסן היקפי ומתאים במיוחד לתרמילים משולבים, כך שאינו גורע מנוחות הגישה לציוד שבתוך התרמיל. כיסוי חצי מתאים יותר לתרמילי מזוודה. כיסוי מלא מתאים יותר לתרמילי שק או תרמילאים משולבים. אם מדפנים את דפנות התרמיל בין הכיסוי לתרמיל בעזרת המזרן אפשר להשיג הגנה טובה יותר מפני חיתוך התרמיל.
כבל ומנעול לנעילת תרמיל: כמעט בכל טיול צריך להתמודד עם בעיית גניבות. ברור שגנב מתוחכם ככל שיהיה מעדיף את הקורבן הקל. כבל לנעילת תרמיל מפלדה ומנעול הם אמצעים פשוטים ויעילים היכולים לסכל את מרבית ניסיונות הגניבה. מטרת הכבל לעכב את הגנב ולספק לך זמן יקר להציל את הרכוש. כדי להפיק את המקסימום מהכבל יש להעביר את הכבל דרך מספר נקודות תפורות (ללא אבזמים) הדורשות חיתוך כדי לנתק אותן. גנב המוצא שיידרש לו זמן רב מדי לביצוע המעשה סביר שילך לחפש במקום אחר… את הכבל יש לנעול בעזרת מנעול אל נקודה קבועה וחזקה כמו עמוד, גג רכב או המושב באוטובוס או הרכבת. חשוב לזכור, כבל לא מחליף את הצורך לקשור את התרמיל כדי שהוא לא יעוף בנסיעה במידה הוא על הגג של רכב. למנעול שימושים נוספים כמו סגירת הדלת באכסניה או נעילת תא אכסון ללא מנעול אוטומטי.
כיסי צד: אופציה טובה למי שרוצה להוסיף נפח לתרמיל באופן זמני. קיימים סוגים שונים של כיסים, אבל לרובם מכנה משותף. הם מיועדים לחיבור בצד התרמיל ויש צורך ברצועות כיווץ בצד לחיבור התאים. כיסי צד שימושיים גם כנרתיקי אכסון בתוך בתרמיל וכאשר יש צורך במקום נוסף אפשר להוציא אותם החוצה ולפנות מקום בתוך התרמיל. נפח הכיסים הוא שני ליטרים לערך, המאפשר אכסון בקבוקי מים או אפילו מעיל גשם קל.
שקיות כיווץ של שק שינה: אפשר לדחוס בהן ביגוד נקי או מלוכלך ולחסוך מקום חיוני בתרמיל.
רצועות הארכה: נועדו להאריך רצועות קשירה קיימות, או כדי לאבטח בנוחות ציוד לתרמיל. הרצועות באות כזוג, כאשר לכל רצועה אבזם מתיחה.
תחזוקת תרמילים
בלאי בתרמילים הוא תהליך בלתי נמנע, אבל אפשר וצריך להקטין בצורה משמעותית בלאי ותקלות עקב שימוש, תאונות או אי תשומת לב לפרטים. ביקורת שוטפת לפני, במהלך ואחרי הטיול יכולה למנוע עגמת נפש או גרוע מזה. בדיקת תרמיל יש לבצע כאשר התרמיל מרוקן מכל ציוד ואביזרים נלווים. אם התרמיל זקוק לתיקון שאין בידי הלקוח לבצע, יש למסור אותו לתיקון אצל מתקן מורשה כמו היבואן או יצרן. יש לנקות את התרמיל לפני בדיקה או מסירה לתיקון מאחר ולכלוך עשוי להפריע לרוכסנים או להסתיר בעיות. יש להשרות את התרמיל במים פושרים 30-35 מעלות ולהסיר לכלוך במברשת רכה. אין להבריש את צד הציפוי. אין להשתמש במרכך כביסה. אין להשתמש בדטרגנטים, אלא בסבון עדין המיועד לכביסה ביד.

מה לבדוק?

יש לבדוק תפרים בנקודות עומס כמו חיבורי רצועות ואבזמים. יש למשוך את הרצועה כנגד הבד ולוודא שאין התרופפות תפר או פרימה של התפר או הרצועה. לאחר מכן, יש להפוך את התרמיל מהפנים לחוץ ולבדוק את כל התפרים הפנימיים. מומלץ להחזיק ערכת תפירה הכוללת מספר מחטים בגדלים שונים, חוט תפירה עבה סינתטי, אצבעון, פורם חוטים או אמצעי אחר לשם כך ומספר טלאים, רצוי דביקים, לשם נוחות התפירה. כדאי לציין, שתמיד כדאי לבחור את המחט הדקה ביותר המתאימה לתיקון מסוים מכיוון שקל יותר להחדיר מחט דקה מעבה אם לא נעזרים במכונת תפירה.
יש לבצע בדיקה היקפית לגילוי קרעים, חתכים וכדומה. תחתית התרמיל מועדת במיוחד לפגיעה מסוג זה.
יש לבדוק שלמות אבזמים. לעיתים קשה לראות שבר או סדק לכן יש לבצע בדיקה תחת הפעלת עומס עם הרצועה. כדאי תמיד להחזיק בערכת חלפים מספר אבזמים הזהים בדיוק לאבזמי התרמיל למקרה שיהיה צורך בהחלפה.
רצועות פרומות יש לצרוב בעזרת להבת מצית או גפרור. יש לוודא שרצועות שבהן עובר אבזם לא תפור קצה הרצועה יהיה מקופל ותפור למניעת אובדן האבזם.
יש לעבור על כל הרוכסנים לוודא תקינות פעולה ומצב תפירה. אם לראש הרוכסן חסרה ידית אפשר לאלתר כזו ממיתר. רוכסנים הפועלים קשה אפשר לשפר באמצעות העברת נר או סבון על השיניים ולהניע את הראש לצדדים מספר פעמים. פגיעה פיסית בשיני הרוכסן או בתפרי השניים והמפריעה לרכיסת הרוכסן מצריכה בדרך כלל את החלפתו.
בד התרמיל מאבד עם הזמן את החסינות לחדירת מים. אפשר לשפר את החסינות באמצעות תרסיסים דוחי מים על בסיס סיליקון או פלואור/קרבון. אפשר גם לבצע במסגרת הניקוי התקופתי אימפרגנציה (ציפוי ואיטום) בעזרת חומרים מתאימים של Nikwax או Granger's.
מותגים הנמכרים בלמטייל

חברת Lowe Alpine נוסדה בארה"ב בשנת 1967 על ידע האחים Lowe מטפסי הרים מנוסים וידועים. הם פיתחו את המנשא האינטגרלי הראשון להם ולחברים, מנשא Paralux ששימש בסיס להקמת החברה. בשנת 1978 הוקמה חטיבה אירופאית באירלנד על מנת לענות על הצרכים הייחודיים של השוק האירופאי והאוסטרלי. עם השנים הפכה Lowe-אירלנד לגוף מסחרי עצמאי ששומר על קשרים עם המפעל האמריקאי. כיום חברת Lowe משווקת גם קולקציית לבוש חורף וקיץ, ועוסקת בפיתוח ייחודי. מרבית הייצור נעשה במזרח הרחוק. חברת Lowe ממצבת את התרמילים שלה במספר רמות המייצגות שוני בייעוד, איכות ומחיר.
חברת The North Face, חברה אמריקאית המייצרת את כל מגוון הציוד האפשרי בכל העולם. אחת החברות הידועות ביותר בענף הציוד לטיולים. בין השאר בתרמילים של החברה המאופיינים באיכות גבוהה ובהנדסת אנוש מצויינת לנוחות המשתמשים ובמחיר סביר.
Nikko היא חברה בינלאומית צעירה יחסית, שבסיסה בהונג קונג. החברה משלבת טכנולוגיה ועיצוב מודרניים ומייצרת מגוון מוצרים לתרמילאים ומטיילים.
חברת צבריס היא חברה ישראלית צעירה כל הפיתוח והייצור נעשים בארץ, ומוצריה מותאמים במיוחד לשוק הישראלי.
חברת קרימור (Karrimor) החלה את דרכה בשנת 1932 כיצרנית תיקי אופניים. במלחמת עולם השנייה ייצרה ציוד, בעיקר עבור הצבא הבריטי ובשנת 1946 החלה לייצר תרמילים עבור מטיילים ומטפסים בריטיים. לחברה הייתה תמיד אוריינטציה בריטית והתמידה במוצרים עבור השוק הזה. כחלק מהמיצוב בשוק Karrimor החלה להציעה גם ציוד עזר, ביגוד ונעליים. תיקי אופניים הפכו למוצר מוביל בשוק מתפתח ו-Karrimor נחשבת לאחת המובילות בתחום הזה. לקרימור תרמילים בכל הרמות, עם מספר מערכות גב, אריגים ומחירים.
בנוסף, חברת Outdoor, Gregory ,Vaude, Deuter, Salewa.
בחירת תיק קטן
את מבחר התיקים הקטנים מחלקים למספר קטגוריות:

תיקים ספורטיביים (לטיפוס, אופניים, ריצה, סקי, טיולים נמרצים וכדומה).
תיקים המתאימים במיוחד ללימודים – תיקי סטודנטים/תיקי בית ספר.
תיקים לטיולים – תיקי יום שיכולים לשמש גם למטרות כלליות.
תיקים אופנתיים (מותגים מעוצבים ללא מטרה ספציפית).
בכל קטגוריה ישנם תרמילים במחירים שונים הנובעים מגודל התיק, ממורכבות רצועות הגב, מסוג הבד ממנו עשוי התרמיל, ומרמת האבזור הכללית (קרי, כמות הכיסים ושאר האלמנטים אשר נוספים לתיק). אפשר גם לחלק את כל התיקים לפי צורת הפתיחה של התא הראשי: פתיחת שק (כמו קיטבג), היתרון כאן הוא מבנה חזק ועמיד של התיק כולו ואפשרות דחיסה של ציוד רב יחסית. החסרון, גישה פחות נוחה לתוך התיק. פתיחה על ידי רוכסן. היתרון גישה נוחה לציוד שבתיק. החסרון מבנה פחות חזק (אך בהחלט מספיק חזק בתיק שבנוי מבד טוב ורוכסן חזק).



x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

צלצלו עכשיו